Hej
Jeg er i gang med at renovere derhjemme, har lige revet alt ud af kælderen for at lave bryggers og groventré.
Kælderen er ca. 40m2 med en spændvidde på 4,1 m.
Huset bygget i -67.
Da jeg rev loftet ned, så jeg, at bjælkelaget er af 2"x8" med en spændvidde på 4,1 m :confused:
Så nu når jeg har revet alt ned, vil jeg benytte lejligheden til at afstive på en god måde. Da det er kælder, vil jeg undgå at lægge bjælke eller limtræ under det eksisterende bjælkelag.
Jeg har overvejet at sætte en 2"x8" på de eksisterende bjælker og derefter "kottla" mellem alle. Hvad tænker I om dette?

Jeg kan nævne, at efter kælderen skal jeg begynde med overetagen og udskifte alle gulve, opbygge med 28x120 til vandbåren gulvvarme og derefter gulv ovenpå det.

Svær spørgsmål, men tror I, at dette er tilstrækkeligt?

Taknemmelig for lidt vejledning :D

Det rækker nok, som det er. Men det er klart, at det giver bedre komfort at undgå "klirrende" gulve. Erfaringen viser, at det ofte er rigtig svært at kortlægge mellem gamle bjælker, da de typisk har tørret og vredet sig lidt. Krydsforskalling fungerer bedre i så fald (søg, hvis du ikke ved, hvad det er). Tror du, at det går at få en god pasform, så går det selvfølgelig fint at kortlægge også. Den største forskel tror jeg, du får, hvis du limskruer gulvspån på oversiden, når du skal skifte gulvet. Gætter på, at det er et spigat plankegulv nu? At limskruer gulvspån giver en markant forbedring, da du får en rigtig god trykflange på oversiden; det er vigtigt, at du høvler de eksisterende bjælker, så du får god plantning mellem gulvspån og bjælker overalt.

Jo det gør det sikkert men jeg vil helst ikke have at det skal svaje, så eftersom jeg har nede så meget nu så tænkte jeg alligevel prøve at fikse det til de :DKrydsafstivning måske man skal køre på da? Hørte et eller andet sted at man kan save alle bjælker og derefter indfælde en H-bjælke som man derefter fastgør bjælkelaget i, men det føles lidt at save bjælkelaget for derefter at genfæste det i en bjælke som jeg tror ikke bliver godt. Men som sagt er det bare en egen følelse jeg har.Så var det jo det med at fastgøre en ekstra regel på eksisterende bjælke?Gulvet er sømmet i dag, men eftersom jeg skal lægge panel (for gulvvarmen) som jeg skruer fast så vil jeg have et "hyffsat" stabilt gulv inden jeg begynder der oppe :DSvært dette :) Tak alligevel for svaret!Måske skal jeg have nogen der regner på den bedste løsning :/

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.