1,589 læst ·
11 svar
2k læst
11 svar
Forstærke bjælkelag mod klippefremspring
Bedrevidende
· Hallands Län
· 860 indlæg
Vi skal installere jordvarme inden længe og har brug for i den forbindelse at sikre os, at gulvet kan bære varmepumpen (250 kg på 60x60 cm flade). Til dette vil jeg gerne modtage nogle tips.
I dag sidder gulvbjælkerne med c600, så tanken er at afstive bjælkerne nedefra med betonpille eller lignende. Vi har nemlig en blotlagt klippeknold under huset, og der er ca. 40-50 cm afstand fra klippen til bjælkelaget. Klippen skråner, og bjælkelaget er dækket af asfaboard.
Hvordan gør vi dette på den bedste måde?
I dag sidder gulvbjælkerne med c600, så tanken er at afstive bjælkerne nedefra med betonpille eller lignende. Vi har nemlig en blotlagt klippeknold under huset, og der er ca. 40-50 cm afstand fra klippen til bjælkelaget. Klippen skråner, og bjælkelaget er dækket af asfaboard.
Hvordan gør vi dette på den bedste måde?
Hej!
Man kan jo naturligvis støbe en betonklods på klippen, men det nemmeste er nok bare at bore et par huller i klippen og sætte et par varmgalvaniserede stolpesko i hullerne. Der findes jo endda stolpesko, som er justerbare i højden ved hjælp af en skrue-mekanisme.
Herefter en form for stolpe op til en grov planke el.lign. liggende mod gulvbjælkerne...
Man kan jo naturligvis støbe en betonklods på klippen, men det nemmeste er nok bare at bore et par huller i klippen og sætte et par varmgalvaniserede stolpesko i hullerne. Der findes jo endda stolpesko, som er justerbare i højden ved hjælp af en skrue-mekanisme.
Herefter en form for stolpe op til en grov planke el.lign. liggende mod gulvbjælkerne...
Har I grund til at tro, at jeres bjælkelag er spinkelt dimensioneret? Jeg mener, der findes en norm, der siger, at et gulv i boliger skal kunne klare 200 kg/kvm i hele rummet. 250 kg varmepumpe burde derfor ikke være noget som helst problem.
Bedrevidende
· Hallands Län
· 860 indlæg
Jeg har for mig, at en konstruktør, jeg talte med i en anden sag, sagde, at 100 kg/kvm var normal dimensionering. Men så kan det jo selvfølgelig være, at han tager højde for sikkerhedsfaktor, mens du mener, hvor meget det i virkeligheden klarer? Man kunne jo selvfølgelig lægge en stiv plade over nærliggende bjælker og på den måde sprede belastningen yderligere.
Jeg vil dog have minimal nedbøjning pga. det tilstødende helflisede rum, så jeg synes ideen med justerbare stolpesko lyder interessant. Nogle opfølgende spørgsmål:
* Hvad er asfaboardens funktion?
* Skal asfaboarden erstattes f.eks. med ny asfaboard, der sættes rundt om stolpen og tilsluttes til omkringliggende asfaboard?
* Skal man bruge trykimprægnerede stolper, eller er almindeligt træ tilstrækkeligt (tænker på det med organiske materialer i krybekælder)?
* Hvor kan man købe disse smarte stolpesko?
Jeg vil dog have minimal nedbøjning pga. det tilstødende helflisede rum, så jeg synes ideen med justerbare stolpesko lyder interessant. Nogle opfølgende spørgsmål:
* Hvad er asfaboardens funktion?
* Skal asfaboarden erstattes f.eks. med ny asfaboard, der sættes rundt om stolpen og tilsluttes til omkringliggende asfaboard?
* Skal man bruge trykimprægnerede stolper, eller er almindeligt træ tilstrækkeligt (tænker på det med organiske materialer i krybekælder)?
* Hvor kan man købe disse smarte stolpesko?
Tænk at vandet i pumpen vejer lige så meget som pumpen næsten. Jeg fik installeret jordvarme og vi har 45x220plank på cc60 men jeg syntes det føltes godt og trygt at have noget under pumpen, så jeg stivede op med planker. Da det næsten bliver et halvt ton, der står på lille område. Jeg ville undgå at være nervøs, når man sidder og funderer på toilettet ved siden af pumpen ☺
Senest redigeret:
Nja, 200 kg/kvm er den dimensionerende faktor - altså det som gulvet skal kunne udsættes for. Ikke brudgrænsen. Men dette er ikke noget jeg er videre inde i.
Asfaboarden er til for at holde isoleringen på plads i bjælkelaget, så den ikke falder ned. Konstruktionerne kan se lidt forskellige ud, men pointen er, at du skal placere din støtte tæt op ad reglementet. Du behøver ikke erstatte det, du skærer ud for en regel under bjælkelaget.
Trykimprægneret træ er vel ikke forkert, stolpesko kan du købe hos nærmeste byggemarked.
Asfaboarden er til for at holde isoleringen på plads i bjælkelaget, så den ikke falder ned. Konstruktionerne kan se lidt forskellige ud, men pointen er, at du skal placere din støtte tæt op ad reglementet. Du behøver ikke erstatte det, du skærer ud for en regel under bjælkelaget.
Trykimprægneret træ er vel ikke forkert, stolpesko kan du købe hos nærmeste byggemarked.
Noter, at Karl Pedal skriver 250 kg på en overflade på 60x60 cm, dvs. 250 kg på 0,36 kvm... Jeg ville selvfølgelig sætte ordentlig støtte ned til bjerget!
Der findes flere forskellige typer på Jula m.fl., her er en af dem
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...stolpskor-och-stod/justerbar-stolpsko-340610/
Ser ud til at være bedre galv på Julas end på Biltemas modstykke
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Justerbar-stolpsko-2000018764/
De går ikke ned i et rundt hul i passende dimension for røret uden at man først skærer lidt af i bunden. Rens borehullet i bjerget og få ned lidt koldasfalt eller asfaltklister, så får Du korrosionsbeskyttelse på den del, hvor varm-galven er fjernet...
Der findes flere forskellige typer på Jula m.fl., her er en af dem
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...stolpskor-och-stod/justerbar-stolpsko-340610/
Ser ud til at være bedre galv på Julas end på Biltemas modstykke
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Justerbar-stolpsko-2000018764/
De går ikke ned i et rundt hul i passende dimension for røret uden at man først skærer lidt af i bunden. Rens borehullet i bjerget og få ned lidt koldasfalt eller asfaltklister, så får Du korrosionsbeskyttelse på den del, hvor varm-galven er fjernet...
Så hvis du har to tykke damer eller herrer på besøg, som står og snakker ved siden af hinanden, så skal du understøtte, mener du? I så fald ville gulvet også svigte betydeligt, når en normalbygget person hopper på det, og det skal det ikke gøre, hvis det er korrekt konstrueret.
Misforstå mig ikke, jeg siger ikke, at det er forkert at understøtte - især ikke når betingelserne er så gode som i TS's tilfælde.
Misforstå mig ikke, jeg siger ikke, at det er forkert at understøtte - især ikke når betingelserne er så gode som i TS's tilfælde.
Bedrevidende
· Hallands Län
· 860 indlæg
Man gør vel forskel på langvarig last og midlertidig last, hvis jeg ikke husker forkert. Og så er det jo selvfølgelig i sidste ende sådan, at det bliver de nærliggende bjælker, der optager lasten mellem to bjælker, uanset om den lægges på 10x10 cm eller 60x60 (forudsat at pladerne mellem bjælkerne holder).
Jeg vender tilbage med færdigt resultat. Tak for hjælpen alle jer.
Jeg vender tilbage med færdigt resultat. Tak for hjælpen alle jer.
Klik her for at svare