Jeg skal installere jordvarme. Vil placere pumpen så kollektorslangen skal passere en bjælke i loftet i det kælderrum, hvor installationen skal ske, se foto. På grund af forholdene udenfor kan jeg ikke føre kollektorslangen ind i huset på den anden side af bjælken. Installatøren vil have, at slangerne skal føres horisontalt langs loftet.

Så bliver der tale om hulltagning gennem bjælken. Med isolering bliver der nok tale om en 75-80 mm Ø på hullerne.

Bjælken måler 145 mm (højde) x 125 mm (bredde).

Hullerne skal placeres langt til venstre tæt på støtten i muren.

Hvordan bør jeg tænke omkring forstærkning?

Skrue-lime solide vinkler på hver side af de nederste kanter? Vinkelstøtte mod indersiden af muren?
 
  • Billedet viser en træbjælke med skrammer og huller i en kælder. Over er elektriske ledninger, under en væghylde med sprayflaske.
Hej
Behøves det virkelig isoleringen indeni træet?
Ellers er det vel bare gulv ovenpå bjælken?
Det burde gå at bore huller uden større problemer, hvis man holder sig midt i bjælken, da bjælken skal være mere stiv end stærk, givet at det kun er gulvbelastning den optager.
Ellers skrue og lime i flere lag og forstærk.
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Hej
...
Tak for svaret.

Ja det er gulv ovenpå. Reglar tværs bjælken og på disse gulvspån og så videre...

Ifølge installatøren er der brug for isolering også der. Jeg er tilbøjelig til at være enig, vil jo ikke risikere, at der bliver nogen kondens, som risikerer at blive suget op af træet, om end aldrig så lidt.

Bore i midten føles ikke som en mulighed, installatøren ville undgå bøjninger så langt det er muligt. Hullerne skal altså sættes i overkanten af bjælken.
 
M Mlwd sagde:
Tak for svaret.

Ja det er gulv ovenpå. Regler tværs bjælken og på disse gulvspån og så videre...

Ifølge installatøren behøves isolering også der. Jeg er tilbøjelig til at være enig, vil jo ikke risikere at der bliver nogen kondens, der risikerer at blive absorberet af træet, om end aldrig så lidt.

Bore midt i føles ikke som en mulighed, installatøren ville undgå bøjer så langt det er muligt. Hullerne skal altså sættes i overkanten af bjælken.
Ja, isolering behøves absolut, ellers bliver der kondens og efter nogle årtier er bjælken rådnet væk...
 
  • Synes
Mlwd og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.