Hej

Jeg vil gerne rive en væg ned, der er mellem to rum på stueetagen i den tilbyggede del af vores hus. På tegningen ses tilbygningen fra gavlen. Væggen er altså den lige ved siden af den gule streg på tegningen, (billede2). Kan man ud fra denne tegning forstå, om og i hvilken grad denne væg er bærende?

tak på forhånd!

peter

• Byggnadsritning med detaljer om takstol och bärande väggar. Gult streck markerar potentiell bärande vägg i en tillbyggnad på ett hus.
  • Bygningsplan i papirform, markeret med et gult lodret segment, viser opbygningen af en tilbygning inklusive vægges og tagets strukturelle elementer.
Hvis jeg forstår dig korrekt, er det jo hjertevæggen, du mener? Den vil du ikke rive...

Den føles bestemt bærende. Vil du have fjernet hele væggen, eller udvide en eksisterende åbning?

Væggen bærer bjælkelaget til anden etage. Risikoen ved at fjerne den burde være, at bjælkerne kan bøje lidt, og du kan ikke længere lukke dørene på anden etage.

Ved ikke hvad den kaldes, men det er på det andet billede den som er i midten af huset på jordplanet og så at sige går indad i tegningen fra gavlen. Helst vil jeg have den helt væk.

Hvis jeg vil have den helt væk, hvordan gør man og hvor stor er arbejdsindsatsen? Træbjælke? Stålbjælke? Med søjle?

Kort sagt, hvordan gør man? (Bemærk at jeg ikke skal gøre det selv, prøver at få et billede af operationens størrelse)

Peter

Ikke vildt besværligt. Kan du acceptere, at bjælken bliver synlig + en stolpe, er det ganske enkelt. Skal den bygges ind i bjælkelaget og blive usynlig, bliver det lidt mere arbejde.

Vil du rive væggen i husets fulde længde eller kun i den del som "findes mellem to rum på stueetagen i den udvidede del af vores hus"...? Hvis det er hele husets længde; åh.... ;) Hvis kun en del; hvor lang er væggen? Der er jo en ret stor forskel mellem at fjerne en vægdel på 4-5 meter sammenlignet med en hel væg på 8-10 meter. Bemærk, at jeg ikke er kyndig i dette og ikke har pålidelige svar at give, jeg er bare ret god til at komme med opfølgende spørgsmål, som nogle gange forhåbentlig kan gøre det lidt mere klart... :D

Skal du have nogle tværgående vægge? I så fald kan du have søjler i dem. Uden søjler bliver nok bjælken så høj, at du må dukke dig, når du skal gå under den...

Du starter med at snakke med en konstruktør for at få de rette dimensioner. Derefter laver du en anmeldelse til kommunen for at få det godkendt. Til sidst får du fat i et byggefirma, der kan udføre arbejdet.
Jeg ved ikke, hvordan man gør, men jeg gætter på, at man stemmer op loftet på hver sin side af væggen, river den, løfter op bjælken og sætter søjler på plads.

Tak for input, væggen er cirka 4,4 meter lang og går fra væggen som I ser på fotoet til "ydervæggen" på det gamle hus. Det er således "kun" disse 4,4 meter, der skal rives.

Tværgående vægge? lidt usikker på, hvad du mener, jeg vil helst ikke have nogle vægge overhovedet, men kun komme af med den ene væg, der findes.

Er ligesom princippet, at bjælken fæstnes ydervæggene og hviler i disse fæster + en pæl i midten, eller skal der laves pæle også i enderne på bjælken, altså 3 pæle?

Peter

Hvis det kun er 4,4 meter væg, der skal fjernes, så er jeg ret sikker på, at du ikke behøver nogen mellemstolper, men at det er nok, at bjælken hviler dels på den gamle ydervæg og dels på den nye ydervæg, muligvis med en eller anden forstærkning på disse steder afhængigt af, hvordan disse vægge ser ud. Dog, jeg er som sagt ingen ekspert, så der er andre, du skal lytte til og tage råd fra, inden du beslutter dig. Nu ser det dog mere lovende ud, tør jeg nok sige! :thumbup:

Har nu taget inspektionshuller i væg og loft. I loftet kan man se, at bjælkerne, der går i tegningens højre venstre retning, er skarvede, dvs ligger overlappende. Samlingen hviler på det regelværk, som den aktuelle væg består af, så meget bærende væg. Når jeg ser nærmere på tegningen, kan man jo faktisk se, at der er en eller anden type prikker over væggen, betyder dette vel, at bjælken er skarvet?

Nå, tak for alle svar!

Peter

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.