Vi bliver nogle gange forstyrret af naboer, der spiller musik natten lang, og det eneste vi hører er "basdunket". Også ATV'er er utrolig forstyrrende, da motorlyden synes at trænge igennem hvad som helst.
Nu skal vi løfte en etage, og jeg overvejer valg af ydervæg for at få den bedst mulige lydisolering.

Hvilke alternativer findes der?
Jeg har overvejet
Liggende panel
50mm luft
Facadegips
270mm isolering
OSB+gips

Jeg har prøvet lidt med Insul, og det, der synes at give mest, er masser af gips på indersiden. Til gengæld synes gips på facaden ikke at give så meget.

Når jeg sammenligner med den nuværende væg, er der ikke så stor forskel, men jeg mistænker, at udførelsen spiller en stor rolle, og hvor tæt det er?

Taknemmelig for svar.

Husk, at vinduerne er vigtigst, mest lyd kommer ind gennem dem. Lyd finder også vej ind gennem åbninger, som f.eks. ventilation.

Hej!
Som pelpet skriver er gennemføringer ofte synderen i dramaet, men bortset fra gennemføringer og vinduer er der visse ting, der er gode at tænke på.

Tunge materialer er absolut bedst til at absorbere lyd, lyd overføres nemlig videre gennem vibrationer i konstruktionen, og jo tungere konstruktion = færre vibrationer. Dette er sandsynligvis forklaringen på, at det er baslyden, logisk.

En tung konstruktion kan dog være dyr og besværlig at udføre.

En løsning er at lave en dobbeltstamme i væggene, dvs. i stedet for at have 45x270 som stamme, så brug 45 x 195, derefter har du et lille mellemrum og fortsætter med 45 x 95, da vibrerer den ydre konstruktion, men den mod rummet står stille og dermed føres lyden ikke videre ind. Isoleringen kan være som den var, da den ikke leder nogen lyd.

Der findes også specielle lydregler, som man kan anvende, som leder lyd betydeligt dårligere.

/Torpalainen

Lyden kan også trænge ind via taget. F.eks. ind gennem tagskægsventilationen og ned gennem isolering og loftgips. Den standardtypen af tagudførelse er en elendig lydisolator.

Kan nævne at vi har pladetag på 3 mm masonitplader (type), isolering, lægter og så loftgips. I stuen hvor vi har TV'et, skal lyden skrues op på MAX hvis man skal høre noget når det siler regn. Det buldrer noget utroligt. I den ældre del af huset, hvor der er lidt kraftigere planker og tømmer, samt det gamle spåntag under pladen, høres det næsten slet ikke.

Konklusion: på med så mange lag af tunge og massive materialer som muligt, og helst også træfiberisolering i stedet for glasuld, da den pakkes hårdere og derfor er tungere og mere kompakt og dæmper lyd bedre. Det er dog relativt meningsløst at gøre alt dette hvis ikke alle evt. sprækker også udbedres. Dvs. ventiler, vinduer & døre, væg-tagmøde samt taget (inder-). Alternativt findes der, som nævnt tidligere, specielle byggemetoder til at dæmpe støj.

D09
Jeg brugte princippet om, at lyden skal skifte mellem fast og løst, dvs. fast materiale til luftspalte til fast materiale, samt at lyden ikke skal kunne ledes gennem regelværk gennem rum.

F.eks. er rummene konstrueret, så lyden ikke kan optages af en regel i væggen, ledes ind i rummet ved at reglen er fast direkte mod loftreglerne eller tværgående spredning eller hvad det nu hedder osv.

Lagde også gummimembran rundt om regelværk gulv/loft i rummene oppe på loftet.

Så monterede jeg billige tynde skodøre ha ha 😁 men det skal ændres en dag.

Dette fungerer måske bedre mod lyd, som man selv skaber i ejendommen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.