Fik hjælp i efteråret til at sætte ned støberør til terrassens fundamenter, tømreren havde et nivelleringsinstrument og markerede på rørene, hvor de skulle skæres for at alle skulle blive lige høje. Så støbte jeg, og det føles som om de er en smule forskellige. Jeg troede, at betonen ville pakke sig mere sammen, fordi jeg gjorde en smule højere end rørets ender. Men nej.
Kan jeg uden nivelleringsinstrument tjekke, hvor meget det varierer? Tanken var at lægge bjælkepap? og derefter bjælkerne direkte på fundamenterne og sætte stålbeslag. Så højden på fundamenterne var ligesom beregnet til det.
Kræver det et instrument at tjekke højderne nu, det skal være 140+140 bjælker og derefter 28mm terrassebrædder for at komme passende til altandøren, hvis alt stemmer, som vi tænkte i efteråret.
Kan jeg uden nivelleringsinstrument tjekke, hvor meget det varierer? Tanken var at lægge bjælkepap? og derefter bjælkerne direkte på fundamenterne og sætte stålbeslag. Så højden på fundamenterne var ligesom beregnet til det.
Kræver det et instrument at tjekke højderne nu, det skal være 140+140 bjælker og derefter 28mm terrassebrædder for at komme passende til altandøren, hvis alt stemmer, som vi tænkte i efteråret.
Fastgør den ene ende af slangen på en passende pind, som er slået ned i jorden nær den plint (masten), du vil tage udgangspunkt i.
Tag derefter en lignende pind og fastgør den anden ende på.
Gå derefter til en plint, du vil justere. Tryk midlertidigt denne anden pind ned i jorden nær denne plint.
Med en tommestok eller målebånd måler du derefter afstanden fra vandoverfladen til masterplinten og derefter det samme ved den plint, du vil justere.
Lidt aritmetik, og så er det klart.
Hvis du tøver med, hvordan du skal regne det ud, kan jeg anbefale en simpel skitse!
Tag derefter en lignende pind og fastgør den anden ende på.
Gå derefter til en plint, du vil justere. Tryk midlertidigt denne anden pind ned i jorden nær denne plint.
Med en tommestok eller målebånd måler du derefter afstanden fra vandoverfladen til masterplinten og derefter det samme ved den plint, du vil justere.
Lidt aritmetik, og så er det klart.
Hvis du tøver med, hvordan du skal regne det ud, kan jeg anbefale en simpel skitse!
Hvorfor ikke veje ind og lægge en passende bit under på de plinter, der ligger lavere end den øverste, plyfabid eller andet passende, dvs. pap, mellemlæg, bærline, derefter pladevinkel som holder bærlinen på plinten....
Vej ind med langpas.
Synes det andet virker mest overkill....
Vej ind med langpas.
Synes det andet virker mest overkill....
Klik her for at svare