Har nu et bekymmer omkring en væg i mit nykøbte hus. Har spurgt tømrere, kendte bygningsingeniører og gennempløjet forummet. Har et etplanshus med kælder bygget i 1963. Fagværksspær af typen W. 14 m langt, 8,5 m bredt. Får forskellige meldinger omkring en af væggene. Den væg, der går parallelt med spær (gul), var der konsensus om, at den kan rives. Den væg, der går på tværs (rød), er der derimod forskellige meninger om. Nogle hævder selvbærende spær, andre mener, at det er en bærende skillevæg. Da jeg har åbnet lidt op i væggen, ser jeg, at regelstammen er sømmet i loftet, præcis som den anden. Finder intet på loftet, der skulle vise, at der gik en søjle op til tagryggen. Kommer ikke rigtig videre lige nu. Er den store finale at hyre en konstruktør?

Mvh
Rasmuz

• Plantegning af et hus fra 1963 med markerede vægge, herunder en rød væg, der diskuteres som bærende eller ej.
  • Bygningsplan for et enplanshus med kælder fra 1963, fremhæver en gul væg i køkkenområdet, tværvæg diskuteres som mulig bærende hjertemur.
  • En teknisk beskrivelse fra Kungl. Bostadsstyrelsen for et hus, med detaljer om konstruktion, materialer og dimensioner fra 1963.
  • En delvist åben væg med gule og røde markeringer, to køleskabe, en åben dør til verandaen, en pendellampe og synlige loftsbjælker.
  • Loft med trækonstruktion og træplader. Forskellige byggematerialer ligger spredt langs gangen, og der er en svag lysstråle i den fjerne ende.
  • Plantegning af et enplanshus med källare, bygget i 1963. En væg er markeret med rød, diskuteret om den er bærende. Indre sektion og facadevisninger inkluderet.
  • Plantegning af et hus fra 1963. En væg markeret med gul er parallelt med tagspærrene. Diskussion om hvorvidt en tværgående rød væg kan rives.
  • Loft med W-formede spær og forskellige brædder. Mørke omgivelser med nogle plader og træstykker stablet til siden.
  • Teknisk beskrivning av ett hus, inkluderande detaljer om material, konstruktionselement och dimensioner, daterad 1963.
  • Rummet i huset viser en delvist revet væg markeret med gule og røde streger, med et træloft og to køleskabe.
namnbyte
Mig bekendt viser sektionsrids de kritiske/bærende elementer. Og ud fra din, ja så er rød væg en del af den bærende konstruktion.

Bedste svar

BirgitS
Ifølge den byggekonstruktør, der tidligere svarede på spørgsmål om bærende vægge i forummet, forekom det, at huskonstruktøren tegnede væggen under tagryggens placering, selvom den ikke er bærende.

Ifølge den tekniske beskrivelse forekommer der bærende indervægge.

Hvis der er en bjælke i dagligstue-loftet (synlig eller indfældet i bjælkelaget) i forlængelse af den røde væg, betyder det, at den røde væg er bærende, og sandsynligvis omvendt.

Hvis du vil være sikker, og fordi der er tegn, der peger i forskellige retninger, er det sikrest at hyre en byggekonstruktør, der ser på stedet.

• Synes
Rasmuzs
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.