Har nu et bekymmer omkring en væg i mit nykøbte hus. Har spurgt tømrere, kendte bygningsingeniører og gennempløjet forummet. Har et etplanshus med kælder bygget i 1963. Fagværksspær af typen W. 14 m langt, 8,5 m bredt. Får forskellige meldinger omkring en af væggene. Den væg, der går parallelt med spær (gul), var der konsensus om, at den kan rives. Den væg, der går på tværs (rød), er der derimod forskellige meninger om. Nogle hævder selvbærende spær, andre mener, at det er en bærende skillevæg. Da jeg har åbnet lidt op i væggen, ser jeg, at regelstammen er sømmet i loftet, præcis som den anden. Finder intet på loftet, der skulle vise, at der gik en søjle op til tagryggen. Kommer ikke rigtig videre lige nu. Er den store finale at hyre en konstruktør?
Mvh
Rasmuz
Mvh
Rasmuz
Bedste svar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,194 indlæg
Ifølge den byggekonstruktør, der tidligere svarede på spørgsmål om bærende vægge i forummet, forekom det, at huskonstruktøren tegnede væggen under tagryggens placering, selvom den ikke er bærende.
Ifølge den tekniske beskrivelse forekommer der bærende indervægge.
Hvis der er en bjælke i dagligstue-loftet (synlig eller indfældet i bjælkelaget) i forlængelse af den røde væg, betyder det, at den røde væg er bærende, og sandsynligvis omvendt.
Hvis du vil være sikker, og fordi der er tegn, der peger i forskellige retninger, er det sikrest at hyre en byggekonstruktør, der ser på stedet.
Ifølge den tekniske beskrivelse forekommer der bærende indervægge.
Hvis der er en bjælke i dagligstue-loftet (synlig eller indfældet i bjælkelaget) i forlængelse af den røde væg, betyder det, at den røde væg er bærende, og sandsynligvis omvendt.
Hvis du vil være sikker, og fordi der er tegn, der peger i forskellige retninger, er det sikrest at hyre en byggekonstruktør, der ser på stedet.
Klik her for at svare