Hej!

Har fået et tilbud på materialer fra to byggemarkeder. XL-Bygg og Beijerbygg. Begge ligger på ca. 13000.

Kigger jeg på Byggmax kommer jeg op på 10000 for "samme" ting.

Jeg undrer mig nu over, om der egentlig er nogen forskel i kvalitet, man plejer jo at få, hvad man betaler for.

En ting, der f.eks. indgår i tilbuddet, er isolering.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16111.aspx
mod f.eks.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=60642
Der er jo en vis forskel i pris må man sige, men begge har samme lambda værdi, 37. Så det bør jo være samme kvalitet.

Byggmax skriver f.eks. om deres produkt:
"Virksomheden har lykkedes med at få biprodukter som phenol-formaldehyd langt under den tilladte niveau."
Selvom de har fået værdierne ned, er de måske højere end i f.eks. Beijers, phenol-formaldehyd lyder jo lidt giftigt mener jeg.

Så slog det mig, at de fleste håndværkere ikke ser ud til at købe materialer hos Byggmax, hvilket er lidt mærkeligt, hvis priserne er så meget lavere. OBS, dette er bare en følelse, jeg har, intet at grundlægge dette på, så ret mig gerne.

Hvad tror I, har I nogen erfaring om kvaliteten på Byggmax kontra andre kæder?

Stort tak på forhånd
Fredrik
 
Du vil få lige så mange svar om det ene og det andet her, men her er min kommentar alligevel:
"Det afhænger."
Når det gælder isoleringen, så bruger Byggmax Knauf-isolering nu (Det du linker til er udgået), og Knauf er en af verdens største isoleringsproducenter. Den isolering Byggmax køber fra Knauf, er for det meste fremstillet i England og holder lige så god kvalitet som andre, som Paroc, Isover osv. Køber gerne OSB, søm og træ hos Byggmax selv, men dog ikke konstruktionsvirke, som de ikke har, mig bekendt.

Håndværkere handler ikke hos Byggmax af den simple grund, at de får store virksomheds rabatter hos Beijers og XL... Byggmax har ingen rabatter, punktum.

Skal selv indhente tilbud fra Beijers og XL i Kungsbacka, tænkte jeg, netop på K-virke og isolering... hvordan oplever du deres kundeservice som forbruger? Regnede de på tilbuddet, eller fik du bare listepriser?
 
Hej!

Meget god forklaring angående hvorfor håndværkere ikke ser ud til at handle hos Byggmax! Det var en god forklaring!

Betjeningen fra både XL og Beijer var meget god, jeg syntes de kom med gode og tydelige tilbud, samt foreslog ændringer i bestillingen som ville passe mine behov bedre.

Takker også for din erfaring med isoleringen!

Med venlig hilsen
Fredrik
 
En ting som byggmax har, hvor de er bedre end alle "proffsbutikker" i Stockholm, er limträbalkar. Det er bestillingsvarer overalt undtagen hos byggmax.
 
Kvalitetsdiskussionerne er tilbagevendende og nærmest umulige at besvare enkelt. Det ser også ud til at variere fra butik til butik, hvis samme vare findes, kan man klare det, men forskellige fabrikater af isolering, gipsplader osv. er jo umuligt for mig som lægmand at vurdere oftest.
Personligt foretrækker jeg et mindre sted, hvor man kan have en løbende diskussion over tid, så jeg køber alle større partier af tømmer hos Knivsta Byggmarknad, hvor Lasse har været ud til mit hus og ved, hvad jeg har lavet, og hvordan det ser ud.
Mindre ting køber jeg hos Beijers, for der har jeg fået god service, viden og betjening, eller i værste fald Bauhaus, men der er der aldrig nogen at spørge, som ved noget, og nogle gange har de egne dimensioner, som ingen andre har.
Sammenligner man i reklameudsendelserne, som jeg får i postkassen, så er Byggmax her i byen ikke billigere andet end når de har en kampagne, men kampagner har alle de andre også.
 
Byggmax har vel aldrig nogle kampagner med lavere priser på udvalgte produkter?
 
Mikael_L
Har du tænkt dig at hente eller få leveret? Har du undersøgt denne mulighed og hvad det koster osv.

At håndværkere ikke køber på byggmax er præcis som allerede skrevet, de har på grund af deres store volumener allerede bedre pris hos deres "egen" byggemarked. Som privatkunde plejer man at få mindst samme pris som byggmax, hvis man beder om tilbud på lidt mere materiale, dvs mere end 4 stykker regler altså. Har du bedt om tilbud men de ikke er kommet ned til BM-pris, så kan du kontakte dem og sige, at "så vidt du har hørt, plejer man at nå ned til byggmaxpriser "hos jer" når man køber lidt mere, men dette tilbud svarer ikke til rygtet, "går det ikke at gøre lidt til?""

Jeg har, baseret på et tilbud af alt materiale til et anneks (minus: yderpanel, dør, vindue, al indvendig beklædning undtagen gipsplader), nået ned til lidt under BM-priser hos den lokale XL-byggehandler. De har margenerne, pres dem lidt bare. ;)

Hvad angår BM-kvalitet, har jeg intet at bemærke på eller grund til at mistro dem. Alt er rigtige fabrikater. Træ fra Moelven, LECA fra Finnja, tagpap fra Trebolit, Gips fra LaFarge osv osv. Jeg har ingen problemer med at købe fra BM, gør det nogle gange. Men da jeg ofte har en smule bedre pris hos den nærmere byggevarer-handler, bliver det selvfølgelig mest derfra.

BM er dog svære at slå på nogle enkle ting i værktøjsvejen. Deres spartler, murskeer, maling/mørtel-pisker, rulle-kit, brydblads-kniv, 5-meters målebånd osv. Uovertruffen.
 
Årsagen til at håndværkere heller ikke handler på Byggmax, er at de mangler en god administration for fakturering. Og når man alligevel får bedre priser på Beijer samt et stort sortiment af alt, der behøves inden for byggeri, gør det, at man vælger Byggmax fra.
 
injonil sagde:
Byggmax har vel aldrig nogle kampagner med lavere priser på udvalgte produkter?
er man lidt frisk og skal have limtræsbjælker lige nu, skal man dog tage Bauhaus' seneste Drive-in-blad (Findes i butikkerne) og tage med til Byggmax og kræve lavprisgaranti. Bauhaus' limtræsbjælker koster ca. 100kr mindre per bjælke, så der kan man presse yderligere 10% hos Byggmax og få sine bjælker en sådan 150 kr billigere end Byggmax' listepris:-)

Omvendt gør man med isoleringen...eftersom Bauhaus har samme mærke som Byggmax men koster 1 kr mere per kvadrat:-)

Så skal man regne fragtomkostningerne med! Byggmax tager urimeligt meget for deres levering. Hvis man får fri fragt fra Beijers eller XL, kan det kompensere for en prisforskel på ca. 2000 kr.

jeg er Smålænding, hvis nogen undrer sig;-)
 
Hej!
Af de 13000 i tilbuddene var der ca. 600 fragt
Af de 10000 fra BM var fragten på ca. 1600, men så har BM ca. 1 mil længere at levere.

Mvh
Fredrik
 
injonil sagde:
Byggmax har vel aldrig nogle kampagner med lavere priser på udvalgte produkter?
Nå ikke? De sender gentagne gange reklameblade til mig med et antal produkter i. Jeg har tolket det som kampagnevarer, men det er måske hele deres sortiment? Priser står der i hvert fald på reglar, trall og panel fx, og de priser er ikke lavere end dem jeg handler fra i nogen højere grad.
 
Deres kampagneblad er bare reklame for nogle af deres varer, det er ikke lavere priser end normalt...
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.