4,804 læst ·
12 svar
5k læst
12 svar
Forskel på grundingsmørtel kc og finpuds kc?
Jeg har afrettet væggene i kælderen pga. gammel fugt og dårlig maling. Der er puds tilbage, de er ikke afrettet ned til stenen (på enkelte steder). Nu vil jeg pudse dem om, men bliver ikke klog på de forskellige typer mørtel. Jeg ville tro, at det er KC puds, der sidder på væggene, huset er fra 51, og pudsen er ikke helt hvid som kalk, men grå, men tilstrækkelig porøs til ikke at være cement. På byggemarkederne (her i mit område) er der kun c mørtel, kalkmørtel eller grundingsmørtel kc. Kan man ikke bruge grundingsmørtel? Bliver overfladen ikke god nok? Kalkmørtel kan jeg jo bruge, men den virker dyr, det bliver nogle m2, og forbruget er 20 kg per m2 ved 10 mm, eller kan jeg bruge den og lave et tyndere lag?
Indvendigt bliver det godt med pudsemørtel-C måske pudsemørtel-B hvis det er hårdt det gamle..O onatakosha sagde:Jeg har flekket væggene i kælderen på grund af gammel fugt og dårlig maling. Der er stadig puds tilbage, de er ikke flekket ned til stenen (på enkelte steder). Nu vil jeg pudse dem op, men jeg bliver ikke klog på de forskellige mørtler. Jeg ville tro, at det er KC puds, der sidder på væggene, huset er fra 51 og pudsen er ikke helt hvid som kalk, men grå nok til at være porøs og ikke cement. På byggemarkederne (her på min ort) findes kun c mørtel eller kalkmørtel eller grundingsmørtel kc. Kan man ikke bruge grundingsmørtel? Bliver overfladen ikke god nok? Kalkmørtel kan jeg jo bruge, men den virker dyr, det bliver nogle m2 og forbruget er 20 kg per m2 ved 10 mm, eller kan jeg bruge den og lave et tyndere lag?
Men man kan vel ikke have c brug på gammel kc brug? C brugen er jo hårdere og vil ikke fæste. Så har jeg forstået. Jeg undrer mig egentlig mest om man kan have grunderingsbrug som puds, eller om det bliver en grim overflade, og at man skal pudse over det? Og om kalkbrug kan pudses tyndere end 10 mm. hvis jeg skulle vælge det?Rejäl sagde:
Hvad mener du med gammelt KC-brug?
Et almindeligt C-brug er vel et KC-brug..
https://www.se.weber/fasad-puts-och...stem/murbruk/weberbase-224-puts-och-murbruk-c
De fleste grundingsbrug er A-brug, jo hårdere er C, altså uegnede til at pudse overflader indvendigt..
Et almindeligt C-brug er vel et KC-brug..
https://www.se.weber/fasad-puts-och...stem/murbruk/weberbase-224-puts-och-murbruk-c
De fleste grundingsbrug er A-brug, jo hårdere er C, altså uegnede til at pudse overflader indvendigt..
KC er kalk og cement, C er cement. Hvis jeg nu ikke cykler helt, hvilket jo er muligt.Rejäl sagde:
Nej, det stemmer ikke. B Og C mørtel er alle KC mørtel med forskellige andele af kalk og cement blanding for forskellige fasthedsklasser.O onatakosha sagde:
Her kommer en simpel beskrivelse ifølge Byggmax:
https://www.byggmax.se/putsa-på-murblock
Senest redigeret af en moderator:
Men hvad er så KC puds for noget? Nu bliver jeg jo endnu mere forvirret haha. Jeg er blevet fortalt, at jeg ikke skal bruge C brug på grund af det er for hårdt, men at jeg skal bruge KC brug/puds (kan jo ikke forskellen på puds og brug heller) og KC findes jo som produkt så hvad er forskellen mellem C og KC hvis C nu også indeholder kalk? Er det forskellige mængder kalk/cement i dem?Rejäl sagde:
Læs byggmax beskrivelse ovenfor. B og C mørtel er KC mørtel, dermed bliver din forklaring fra begyndelsen lidt forvirrende. Du skal nulstille dig selv, så du lærer de forskellige klasser.O onatakosha sagde:Men hvad er så KC puds for noget? Nu bliver jeg jo endnu mere forvirret haha. Jeg har fået at vide, at jeg ikke skal bruge C mørtel på grund af for hårdt, men at jeg skal bruge KC mørtel/puds (kan jo ikke forskellen på puds og mørtel heller) og KC findes jo som produkt, så hvad er forskellen mellem C og KC, hvis C nu også indeholder kalk? Er der forskellig mængde kalk/cement i dem?
Ja jeg har nok forstået forkert eller blevet fejlinformeretRejäl sagde:
Mest sandsynligt er det en kalkmørtel med lidt cement i..O onatakosha sagde:
Det er almindeligt, at man springer kalkmørtlerne over i dag, fordi det bliver for dyrt, samt at de smitter meget (meget porøse), hvilket man ikke ønsker i et indendørsmiljø, medmindre man skal og har bevaringskrav på bygningen..
Så indendørs er mørtel C helt sikkert at foretrække..
Ja, rummet skal bruges, så kalkpudsen vil jeg jo helst undgå, hvis det gør væggene porøse og drysser. Er der risiko for, at der kommer mere cement i det nye puds, hvis jeg tager b-puds fra byggmax, så det ikke klæber godt nok på det gamle puds? Jeg ved ikke rigtig, hvor følsom sådan noget er, man skal jo ikke have den hårdeste puds yderst, har jeg forstået. Vil gerne have det rigtigt fra starten, hvis det er muligtRejäl sagde:Mest sandsynligt er, at det er en kalkpuds med lidt cement i..
Det er almindeligt, at man springer kalkpudserne over i dag, fordi det bliver for dyrt, samt at de drysser meget (meget porøse), hvilket man ikke vil have i indendørs miljø, hvis man ikke skal og har bevaringskrav på bygningen..
Så indendørs absolut puds B er at foretrække..
Nej det er inget problem, bare du skraber al løs puds og forvander væggen inden påslag..O onatakosha sagde:Ja rummet ska användas så kalkputsen slipper jag jo helst om det gør væggene porøse og fælder. Findes der en risiko for, at der kommer mere cement i det nye mørtel, hvis jeg tager c-mørtel fra byggmax, så det ikke hæfter tilstrækkeligt på det gamle mørtel? Jeg ved ikke rigtigt, hvor følsomt sådan noget er, man skal jo ikke have den hårdeste puds udad, har jeg forstået. Vil gerne have det rigtigt fra starten, hvis det er muligtTak for alle afklaringer!
Derefter skal den eftervandes, så det ikke revner unødigt..
En lavtryksprøjte er at foretrække til for- og eftervandingen..
Følgende mørtelmærker er gode, Weber, Finja og Combimix, nogle af dem ville jeg have købt😊
Klik her for at svare