K KakelDaniel sagde:
Då är det ju inga astronomiska summor det handlar om.
Nej, det er sandt. Men vil samtidig ikke betale mere end nødvendigt. Mange huller som pengene skal række til.

Men jeg er hverken nærrig eller dumsnærrig, men betaler heller ikke ekstra for et bestemt fabrikat, hvis der ikke er en merværdi.

Nu findes der jo dyrt fliser også, ikke usædvanligt med 800-1500 m2.
Så en flise til 3-400 må nok anses som standard/normalt.
Så er spørgsmålet om der er nogle problemer med flisen til 150 fra Bauhaus.
Det er sandsynligt, som nogen skrev, noname import i Bulk, kan sikkert være både godt og dårligt. Med så lidt som 6m2 ville jeg Iaf vælge standard fliser.

• Synes
jim_b
  • Laddar…

Bedste svar

Jeg har kun kørt det billigere segment, og har aldrig fortrudt det. Altid købt fra Hornbach, jeg ræsonnerer sådan, at præcis som svenskerne har en stærk træbyggetradition, så har tyskerne en stærk stenbyggetradition. Et højt gennemsnit hæver bundniveauet. Hvis jeg boede i Tyskland og der fandtes et XLBygg eller Beijer der, ville jeg være gået derhen for at købe min inderpanel i stedet for nogen tysk kæde.

Som andre skriver, de billigere fliser er ofte af lidt ringere kvalitet, men spørger du mig, så holder selv det billige fliser god kvalitet. Jo, det kan være, at de sprækker lettere, når man skal skære dem, men hvis jeg skal skære tre fliser i stedet for en, før jeg får et pænt snit, vinder jeg stadig økonomisk, hvis jeg kun betalte 1/4 i forhold til de dyre fliser. Helst skal man jo lave sit design, så der bliver så lidt skæring som muligt. Det samme gælder, når man sorterer defekte fliser ud af pakkerne. I mit tilfælde har måske 1/20 eller 1/30 været defekte af selv de billigste.

Jeg er en handy og omhyggelig amatør, men stadig en amatør. I sidste ende har min håndtering gjort en større forskel for udseendet end flisernes pris. Det er først, når der er gået en rum tid, man ser de små fejl, man lavede i fugning og vinkler.

Hvad angår holdbarhed og kvalitet, ville jeg næsten sige, det er lige meget i et køkken; de fleste bliver trætte af udseendet og river det ned i en ny køkkenrenovering langt, LANGT før det er slidt op. Stammerne vil give sig før fliserne, og hvor ofte river man alle stammene ud og alt men beholder de gamle fliser?

Mine tips:
  • Tag ALTID hjem prøvestykker og tjek netop jeres lys og øvrige farvesætning. En gang gjorde jeg ikke det, for fliserne jeg købte havde en æggeskalsfarvet farve, jeg virkelig kunne lide i varehuset. Men på det lille trange toilet med de kridhvide vægge så det pludselig lysgråt ud. Meget mærkeligt, stadig meget pænt heldigvis, men slet ikke hvad vi havde tænkt os.
  • Man kan ikke altid være sikker på, at al flise man køber er fra samme produktionsbatch, nogle gange findes batchnummer ikke engang tilgængelig. Selvom alt SKAL være samme kulør, kan små skift forekomme. Så gør man sådan, at man åbner alle pakker samtidig og tager en flise fra hver pakke, så det jævnes ud over overfladen. F.eks. har du 5 pakker med 10 fliser i hver, så åbner du alle og lægger i 5 stakke med 10 fliser i hver, du bygger en stak ad gangen og tager fra alle 5 kasser.
  • Præcis som med maling eller i det hele taget hvad som helst inden for byggeri og renovering, så er det kedelige og senere usynlige forarbejde vigtigere for slutresultatet end hvilke ting, man har købt. Få et jævnt og godt underlag, reparer revner, skader og små huller, hvilket er kedeligt og tidskrævende, men ikke engang en flise til 2000kr/m2 vil se godt ud på en ujævn væg.
Held og lykke!

Senest redigeret:
  • Synes
Jiji og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.