Standardproblemet: almindelige gipsplader 13x2700x1200/900, alternativt rotgips på 6 mm, som skal monteres i et almindeligt rum indendørs som yderste lag. Derefter maling eller tapetsering.

At sætte uforstyrrede kanter (af fabrikanten sænkede langsider altså) mod hinanden ved samling midt i rummet er selvfølgelig, ligesom at spartle med papirrems i samlingerne.

Men hvordan gør man ifølge norm (hvordan gør fagfolkene) når der altid er indvendige hjørner, kant mod dør/vindue eller noget ydre hjørne i nogle tilfælde. Eller mere konkret, i de fleste tilfælde vil i hvert fald jeg have fabriksskårne affasninger både i hjørner og ydre hjørner, samt vinduer/døre, men det er en fysisk umulighed (hvis ikke man selvfølgelig har bygget med 1200-afstand overalt ...)

Mindst én side skal jo skæres, man kunne jo også placere reglar, så begge afslutninger af en væg kan skæres.

Mod dør/vindue spiller det mindre rolle, enten skåret kant eller affaset, vil der altid komme lister udenpå. Men en skåret kant over/under vinduet ønsker man ikke at have, for så bliver det sværere mod gipspladen over/under vinduet.

I ydre hjørner med stålkant eller hvad det hedder, vil man også have sænket.

I indvendige hjørner sænket kant, eftersom man placerer papirrems og spartler der.

Findes der nogen "rigtig" måde?

Så lidt spartelkanter mod kant på væg som muligt.

Hvis der er c/c 600 på vægreglar, starter man naturligvis med en halv 1200-plade med den skårne kant mod inderhjørnet.
Inderhjørner med nedfældet kant er håbløse at spartle op pænt, medmindre man er professionel. Har ikke set nogen tømrer, der har monteret sådan. Desuden ses den op spartlede strimmel ikke alligevel med "lige" kant.
Yderhjørner ved jeg, at pladeproducenterne gerne vil have med lige kant, da den nedfældede kant er svagere. Med en hjørnebeskytter har jeg svært ved at tro, at det ville blive svagere, og man får jo også et helt glat hjørne, idet hjørnebeskytterens kant og resten af gipspladen flugter.

Man sætter oftest ikke bare en enkelt gipsplade op på væggen, men man bør have en plade af plyfa eller OSB på reglerne. Så kan man skrue gipsen hvor som helst, og man begynder i hjørnet med at skære forsænkningen væk ca. 8 cm og sætte den tæt mod hjørnet. Man kan også dele den i halv, så vender man den og tager den anden del fra det andet hjørne, så får man minimalt med spild og et perfekt hjørne uden spartel.

Mikael_L
Inderhjørner synes jeg er lettest at begynde med en skåret plade og meget lige og præcist skåret. Så spartler man slet ikke dette hjørne, men nøjes med at fuge tyndt med akrylfuge.
edit: fungerer måske dårligere for en malet væg, at ikke spartle ind en strimmel. Men for tapetseret væg er det i det mindste fantastisk.

Yderhjørner med metalvinkel bliver nok bedst med en fased kant på begge sider, da fasningen giver plads til metalvinklen og indspartling af denne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.