Hej!

Jeg er nybliven ejer af et hus fra 1958, træstomme med teglfacade og fuld kælder. For at have et sted at stuve ungerne ind, har vi brug for at bygge ud med nogle soveværelser. Det drejer sig om ca. 30 kvm.

Hvilken byggeteknik er så mest fornuftig at vælge, både med hensyn til teknik og æstetik?

Eftersom vi nu bor i den del af vores aflange land, hvor man helst bygger i træ, så ligger det nær at vælge netop det. Familien presser på og synes, det er nemmest – der er en del praktisk træviden lige ved hånden. Men jeg er en smule skeptisk. Ikke mindst pga. de dampspærrer man pakker nye træbygninger ind med. Nogle ligestiller det med at "bo i en plastikpose".

Og hvordan fungerer en sådan tæt tilbygning med resten af huset, som selvfølgelig har selvtræk? Er der risiko for at forstyrre den fine balance, som vores friske hus har i dag?

Inden vi faldt for vores nygamle hus, havde vi faktisk planer om at bygge nyt i beton eller letbeton. Og først tænkte jeg, at det kunne fungere med en tilbygning i letbetonblokke. Men hvordan fungerer den teknik med vores træstamme, egentlig? Æstetisk ville det jo se godt ud med en pudset betonudbygning sammen med det gamle tegl.

En god tanke er vel måske at bygge som før, men det er ikke helt let at få et nyt tegl til at passe ind, og jeg ved heller ikke, om det er økonomisk at mure op en ny facade. I så fald burde man måske pudse eller sække skure, men det bliver jo lag på lag.

Taknemmelig for vejledning!
Pajthor

min mening er, at hvis du ikke kan få fat i præcis samme mursten, så er det pænere at bryde af med en anden teknik, ellers ser det meget tilbygget ud. Men pudset med eksisterende mursten kan nok blive meget pænt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.