Vi har fået vores kælder renoveret efter brand. De har bl.a. monteret 36 stk hylder med hver 5 stk hyldeplan af spånplade på 10 mm 45x90 cm. Det totale areal, hvis man regner både over- og underside, er altså 0,45 x 0,9 x 2 x 5 x 36 = 145 kvm. Der findes jo et svensk krav om, at plader, der importeres til Sverige, ikke må afgive mere end 0,124 milligram formaldehyd/kubikmeter luft. Men hvad sker der, når man har så stort et areal helt ubehandlet?

Formaldehyden afgives primært, når du bearbejder den, eller hvis den kommer i kontakt med fugt. Har du kælderen opvarmet?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson sagde:
Formaldehyden frigives primært, når du bearbejder den, eller hvis den kommer i kontakt med fugt. Har du kælderen opvarmet?
Ja, den er opvarmet, men nogle gange stiger den relative fugtighed i luften til måske højst 75 %, så jeg har en affugter, som jeg tænder nogle gange om året.

Jeg indså, at jeg er overfølsom overfor formaldehyd, da vi byggede en bogreol i mdf. Snedkeren savede pladerne op inde i huset. Det tog lang tid og utallige støvsugninger og vådtørringer, før jeg holdt op med at mærke det. Efter at vi havde malet bogreolerne, så føltes det godt igen. Så hvis I skal opholde jer nede i kælderen, og der nogle gange bliver forhøjet fugtighed, så ville jeg i hvert fald have malet dem.

Jeg indså, at jeg er overfølsom over for formaldehyd, da vi byggede en bogreol i mdf. Tømreren savede pladerne op inde i huset. Det tog lang tid og utallige støvsugninger og vådtørringer, før jeg holdt op med at mærke det. Efter at vi havde malet bogreolerne, føltes det godt igen. Så hvis I skal opholde jer nede i kælderen, og der nogle gange bliver forhøjet fugtighed, så ville jeg i hvert fald have malet dem.
145 kvm ?

• Synes
1
  • Laddar…
Du må gøre præcis som du vil :)

Skifte til metalhylder måske? Det har vi nu i kælderen. Fritstående Ikea-hylder.

Jeg indså, at jeg er overfølsom over for formaldehyd, da vi byggede en bogreol i mdf. Snedkeren savede pladerne op inde i huset. Det tog lang tid og utallige støvsugninger og vådtørringer, før jeg holdt op med at mærke det. Efter vi havde malet bogreolerne, føltes det godt igen. Så hvis I skal opholde jer nede i kælderen og der indimellem bliver forhøjet fugtighed, så ville jeg i hvert fald have malet dem.
Du må gøre præcis, hvad du vil :)

Skifte til metalhylder måske? Det har vi nu i kælderen. Fritstående Ikea-hylder.
Hvad godt, at jeg kan skifte til metalhylder, det koster vel højst 50000 kr. Men nu var mit spørgsmål: "Der er jo et svensk krav om, at plader, der indføres i Sverige, ikke må afgive mere end 0,124 milligram formaldehyd/kubikmeter luft. Men hvad sker der, når man har så stor en overflade helt ubehandlet?"

P
J Johnsson 56 sagde:
Vi har fået vores kælder renoveret efter brand. De har bl.a. monteret 36 stk hylder med hver 5 stk hyldeplan af spånplade på 10 mm 45x90 cm. Den totale overflade, hvis man tæller både over- og underside, er altså 0,45 x 0,9 x 2 x 5 x 36 = 145 kvm. Der er jo et svensk krav om, at plader, der føres ind i Sverige, ikke må afgive mere end 0,124 milligram formaldehyd/kubikmeter luft. Men hvad sker der, når man har så stor en overflade helt ubehandlet?
Har de ingen oplysning om hvilken plade de har anvendt? Hvis du er bekymret, bør de kunne give dig den oplysning. En carb 2 eller svanenmærket spånplade er antageligvis ikke i nærheden af grænseværdien.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
J Johnsson 56 sagde:
Hvor godt at jeg kan skifte til pladehylder, det koster vel højst 50000 kr. Men nu var mit spørgsmål: "Der er jo et svensk krav om, at plader importeret til Sverige ikke må afgive mere end 0,124 milligram formaldehyd/kubikmeter luft. Men hvad sker der, når man har så stor overflade helt ubehandlet?"
Det bliver mere i luften, selvfølgelig. Hvis du vil vide hvor meget, må du købe måleapparat eller målepinde, Google is your friend.

mowatom sagde:
Har de ingen oplysning om hvilken plade de har brugt? Hvis du er bekymret, bør de kunne give dig den oplysning. En carb 2 eller svanenmärkt spånplade er antageligt ikke i nærheden af grænseværdien.
Jeg har fået svar fra Witre, at de ikke ved det. Men det, der bekymrer mig, er altså, at der er så stor eksponeringsflade.

K Keld sagde:
Det bliver mere i luften, selvfølgelig. hvis du vil vide hvor meget, må du købe måleapparat eller målepinde, Google is your friend.
Jeg ved, at jeg kan købe en måler for 1250 kr, men jeg tænkte på at ventilere det her. Var det forkert? Jeg mener, det KAN jo være, at der er nogen i gruppen, der har viden om dette.

• Synes
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
P
J Johnsson 56 sagde:
Jeg har fået svar fra Witre, at de ikke ved det. Men det, der bekymrer mig, er altså, at det er så stor eksponeringsflade
Jeg forstår.

Jeg har måske misforstået noget, men for mig lyder det som om, at de ikke må "afgive mere end 0,124 milligram formaldehyd/kubikmeter luft" er meget ukonkret. Det må vel have betydning, hvor MEGET spånplade der findes i rummet?

Grænseværdien gælder rimeligvis per plade.
Importøren kan jo umuligt vide, hvor meget hver kunde har tænkt sig at montere.

Enig i, at enheden er lidt mærkeligt specificeret, men 0,124mg/m3 er gissningsvis i et lille afgrænset område. Din kælder er større.

Den eneste måde at vide, hvad der gælder for netop dine plader i din kælder, er som Keld skrev at måle.

Hvis du ligger højt, fik du tips af Marlen om, hvordan du kan afhjælpe det.
Så vidt jeg ved, findes der ingen retningslinjer fra f.eks. Folkhälsomyndgheten med hensyn til formaldehyd i bomiljø.

https://www.kemi.se/download/18.f1b904217860f8d6f02669/1633432815090/KIFS-2017-7-konsoliderad.pdf:
Træbaserede plader, der fremstilles eller importeres til Sverige, må ikke afgive mere formaldehyd end 0,124 mg/m³ luft ved test i henhold til standarden SS-EN 717- 1:2004

Karl.s Karl.s sagde:
Grænseværdien gælder rimeligvis pr. plade.
Importøren kan jo umuligt vide, hvor meget hver kunde tænker at montere.

Er enig i, at enheden er lidt mærkeligt specificeret, men 0.124mg/m3 er gættelig i et lille afgrænset rum. Din kælder er større.

Den eneste måde at vide, hvad der gælder for lige dine plader i din kælder er, som Keld skrev, at måle.

Hvis du ligger højt, fik du tips fra Marlen om, hvordan du kan adressere det.
Hvad jeg ved, er der ingen retningslinjer fra fx Folkhälsomyndgheten angående formaldehyd i boligmiljø

[link]:[
[link]:
Synes dog stadig, at grænseværdien er uklar. Hvis det nu er pr. plade, burde det jo stå, hvilken størrelse og tykkelse de henviser til. En grund til, at jeg overvejer dette, er om det er rimeligt, at forsikringsselskabet erstatter mine hylder, hvor ingen var spånplade, med spånpladehylder

• Wow
TRJBerg og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.