Y
Behøver at erstatte verandaens tagstolper, da jeg har fundet rådskader.

I stedet for bare at skifte til de samme kedelige, ville jeg gerne have denne form;

Rød veranda med hvide pelare og blomsterkrukker. Sollys falder på en brostensbelagt gangsti og hvidt rækværk.

Som om de har sat stolpen i en drejebænk og bare snittet lidt. (ser bort fra kraven)
Tror I, det er let som en leg at lave almindelige om til at blive sådan, eller bør jeg forsøge at finde færdiglavede?

Fasene laver du nemt med en håndoverfræser. Køb enkle kvadratiske stolper, så kan du selv vælge dybden på fasene og hvor langt de skal gå, og få dit personlige præg på det hele. Jeg gjorde tilsvarende operation, da vi byggede et trappegelænder.

Dum spørgsmål men fræser man sådanne faser?

G gnuttisch sagde:
Dum fråga men du fräser man sådana fasningar?
Ja det gør man med en 45 grader fasfræser, det bliver præcis som på dit billede. Man sætter en form for stop hvor fasen skal begynde og slutte, for eksempel en bræddestump. Så er det bare at følge kanten ved hjælp af stålets leje.

Sådan blev min stolpe med bare en lille fas. Fræsede også de øvre horisontale spor rundt om. Det er sjovt at lave sin egen stolpe!

Hvidt stolpe med 45 graders skåret fas, detaljer i niveau og horisontale spor.

• Synes
gnuttisch
  • Laddar…
Y
men kræver det ikke en meget stor håndoverfræser for at få så brede faser som på "min" billede?

Ellers bruger man en almindelig pindfræser og vinklede bundplade

Eller save med skråstillet dyksav og finpuds med hånd for overgang.

Det går nok fint med en fræser i "normal" størrelse. Kan tage det i flere omgange, hvis det går tungt men tror ikke det er nødvendigt.

Det fine ved at bruge en fasfræser er, at man får de flotte afslutninger på fasen helt automatisk bare ved at stoppe fræseren.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.