Hej! Jeg overvejer at forlænge vores terrasse. På billedet ses den eksisterende terrasse samt et stenområde, hvor jeg har tænkt, at den nye terrasse skal ligge. Der er altså allerede sten der, som den tidligere ejer af vores hus har lagt. Og under stenene ligger der en slags fiberdug - men den virker ikke helt tæt, for der vokser ukrudt op her og der.
Nu efterlyser jeg råd om, hvordan jeg bør gå videre. Bør jeg lægge yderligere sand, stenknus, eller måske fiberdug ovenpå de eksisterende sten? Eller fjerne alle sten (meget arbejde) og skifte fiberdugen?
Jeg undrer mig også over, om der findes et godt trick for at få den nye terrasse til at ligge på præcis samme niveau som den tidligere.
Og et sidste spørgsmål: burde jeg fjerne kanten på den gamle terrasse, når jeg forlænger den? Hvad bliver bedst/pænest?
Hvor stor er den eksisterende terrasse, og hvor stor bliver den nye del? Hvis den eksisterende ikke er alt for stor, ville jeg sandsynligvis have benyttet lejligheden til at lave den om også. På billedet ser den ret gammel og lidt slidt ud (måske kun lokalt, lige der?), og det bliver klart pænere, hvis hele terrassen har samme udseende, hvad angår slid.
At få den nye til at ligge i samme niveau som den gamle handler jo "bare" om at beregne, hvor højt dens støtteklodser/piller skal ligge, og da skal du kende højden på regler og tykkelsen på brædder. Et godt forarbejde kræves også, så du undgår sætninger i den nye del.
Hvis du ikke lægger den gamle del om samtidig, ville jeg have lagt en kantbræt mellem det gamle og det nye, i stedet for ende mod ende.
Stenene, som den tidligere ejer har lagt der, er det gruset, du mener, eller ligger der for eksempel stenfliser under gruset, som kunne fungere som støtteplader for terrassens regelværk?
Jeg har gjort som du har tænkt dig at gøre. Fæst en gulvregel på ydersiden af den eksisterende terrasse og derefter understøt gulvreglerne på plader til den rigtige niveau.
Så her et år senere har den nye terrasse næsten samme grå nuance som den gamle!
Edit: Det sidste billede (nedenfor) er altså når terrassen lige er lagt, ca. 1 år siden.
Tak for svar. Det jeg overvejer mest er altså det første skridt. Hvordan gør jeg for at slippe for ukrudt - og kan jeg lægge støtte-sten direkte på det eksisterende grus? Bør jeg cementere støtte-stenene fast?
Med sten i mit oprindelige indlæg mener jeg gruset. Under gruset er der altså en eller anden form for markdug, som desværre ikke ser ud til at fungere 100%, da den slipper ukrudt igennem.
Ukrudtet får nok svært ved at vokse, da det bliver relativt mørkt under terrassen, men er du i tvivl, så smid en fiberdug ovenpå gruset (det koster ikke så meget) og læg derefter betonfliser på dugen, som du så understøtter gulvstrøerne på. Gætter på, at gruset er ret pakket efter alle de år, man har gået på det, så det bør ikke være et problem, hvis du er bekymret, så køb finere grus og læg det under betonfliserne.
De jordforhold, du allerede har med dug og singel, er næsten overkurs eller i hvert fald "by the book". Hvis du har lidt vegetation, der kommer op nu, vil den med stor sandsynlighed dø, når du fjerner lyskilden. Skulle en stædig mælkebøtte alligevel dukke op, kan du måske få en arm under dækket og sprøjte lidt ukrudtsmiddel på den, så ser du den aldrig mere.
Selv byggede jeg med færdige stolper, men som din situation ser ud, ville jeg nok gøre som Lexington med fliser. Jeg synes dog ikke, du bør lægge fliserne på singlet, men skrabe singlet væk ned til fast jord, inden du lægger flisen ned. Det bliver dog lidt svært at få alt i en helt jævn niveau på den måde.
For at tage en jævn niveau med det nuværende dæk, har du brug for en pind, en murersnor og en søm. Slå sømmen i længst væk fra enden, der skal forlænges, og bind snoren fast (slå sømmen mellem den eksisterende trall ned i reglen, så undgår du et hul i trallen), træk snoren over hele dækket og bind en løkke, der er større end pinden, slå pinden ned i jorden ca. 2 meter længere ud end hvad det nye dæk skal blive. Derefter flytter du snoren på sømmen, så den er præcis 20 mm op på sømmen, og så justerer du på pinden, så hele snoren løber præcis 20 mm over det eksisterende dæk.
Hvis du bruger 28*120 trall, ved du nu, at regelværket skal være 28+20 mm under snoren hele vejen, så får du alt i samme niveau med samme hældning.
Der vil ikke komme noget ukrudt der, efter at terrassen er på plads.
Hvis du vil have overgangen fra gammel til ny del så skjult som muligt, så skruer du de gamle brædder op og vender dem, undersiden på imprægneret plejer at se ny ud i mange år. Hvis du en gang skruer de gamle brædder op, kan du måske også forskyde samlingerne, så de ikke alle ender samme sted, så vil det ikke kunne ses, at terrassen er blevet sammensat overhovedet.
For øvrigt så tror jeg ikke ukrudtet i dag kommer på grund af huller i den eksisterende markdug, men snarere at det vokser direkte i stenene ovenpå markdugen. Ukrudt har desværre en tendens til at kunne vokse overalt.
Fjerner du lyset, så vil intet vokse derunder, uanset markdug!
Kan man lægge flere fliser oven på hinanden, eller hvordan gør jeg for at få flisen i præcis den rigtige højde? Justerer man med syllpapp? Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål - men jeg har læst igennem jeres råd og er ikke helt med på den del.
Et alternativ er at lægge dine plader i linje med bjælkelaget og skrue et antal franskskruer i bunden af bjælken, som du derefter justerer ud/ind med en skiftenøgle (en slags fattigmands-nivell). Jeg hjalp min svigerfar med at gøre sådan, og det var supersmart. Det kan være svært at afveje pladerne i gruset og få dem i den rette højde, og en stor del af det slipper man for, hvis man gør på denne måde.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.