Kælderprojektet fortsætter og skaber jo af og til nogle sideprojekter.

For længe siden fjernede jeg en stor skorsten med tilhørende pejs, men afvekslingen i gulvbjælkelaget er stadig der. Nu overvejer jeg at fjerne denne da der er blevet nogle sætninger siden huset blev bygget i 1947.

Det er to gulvbjælker, der er afvekslede tæt på skillevæggen, ca. 30cm ind. Spændvidden for bjælkerne er 3,5m.

Spørgsmålet er, hvordan jeg forlænger gulvbjælkerne på en god måde. Problemet her er, at cirka 35 cm fra gulvbjælkens ende er der en større mængde elektriske rør, der ikke kan flyttes.

Havde jeg haft en meter fri, ville jeg lime-sømmet/skruet lægter eller krydsfiner på siderne af den eksisterende gulvbjælke og været tilfreds med det, men nu når der kun er 35cm at arbejde med, er jeg tvivlende over for operationen. Underlaget på skillevæggen er godt, og jeg kan fastgøre i gulvbjælker på den anden side af skillevæggen, men jeg kan ikke stikke noget forbi skillevæggen.

Disse bjælker tager ingen nævneværdig last ovenfra. Det er frit gulv i stuen ovenover.

Er det muligt at forlænge en bjælke 30cm givet denne situation?

Din beskrivelse er ikke entydigt klar, men rent principielt bør det gå. Brug to meterlange stykker (træ eller kraftigere plywood), som du skruelim fra begge sider. Momentet er ikke så stort så tæt på oplaget.

Jeg vil se, om jeg kan tage et par billeder af, hvordan det ser ud, og tegne den bedste løsning, som jeg tror, jeg kan få til.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Aflastningen er nærmest leca-muren til venstre i billedet.
Gulvstrøer i retning venstre-højre
Øvrigt, der går tværs over gulvstrøerne, er kortlinger.
Loftkonstruktion med træbjælker, elrør og en rød tom boks til venstre i billedet; lecavæg til venstre.

Som det ses på dette billede, er gulvstrøen ikke hel i højden hele vejen ud til enden. Billedet taget fra modsatte side mod billedet ovenfor.

Træbjælker og elektriske ledninger i et loft, med rør og en rød komponent monteret under bjælkerne. Gulvisolering ses til højre.

Det jeg kan gøre med fx dobbel 15mm plyfa på hver side af gulvstrøen er noget i stil med dette. Bemærk at det bliver en åben ende til venstre om elrørene. Frem til rørene er det cirka 35 fra hjertevæggen.

Gulvunderkonstruktion med forskydninger, krydsende gulvplanker og elektriske ledninger. Visning fra modsatte side.

Oversigtsbillede.

Loftkonstruktion med træregler, elrør og en rød elboks. Blå plastdug hænger fra loftet, og en åben dør står til venstre. Stege i baggrunden.

Gode verden... Men det kunne have været værre. Hullerne til elrørene er i princippet korrekte. Fjern kortlingerne og saml med 15 mm krydsfiner (med udskæringer til elkablerne) på begge sider som du skitserer.

...:) ja netop denne del af huset er ikke mit yndlingssted. Den oprindelige konstruktion er halvgod, og siden har jeg måttet lave schweizerost af hele anretningen, når el-centralen er flyttet, og 100% af el og vand skal være skjult. Man drømmer jo nogle gange om et nyt hus, hvor man kan planlægge hele infrastrukturen fra starten....

Men, ok, så må det blive sådan, dobbelt 15mm plyfa på hver side, og så former jeg dette plaster som den blå skitse + skrue-limer hele arrangementet.

Det der står tilbage er at sikre, at kortlingerne kan fjernes, eller i det mindste dele af dem, da undergulvet er skruet fast i disse - men det går i det mindste at fjerne så meget, at plyfan kommer på plads.

Tak for synspunkterne!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.