Hej,
Jeg har gravet ud for at bygge en mur på maks 40 cm på sin top, som lavest bliver den 30 da jorden hælder lidt. I alt 4,5 meter lang.

Ved det laveste punkt, dvs hvor muren er højest, har jeg stødt på en gigantisk sten, den kan ikke løftes i hvert fald.

Mit forslag er at bruge stenen som laveste punkt for bærelaget, dvs murstenen kommer til at stå på stenen. Tænker at hvis ikke stenen er et stabilt fundament at stå på, så er intet det.

Nu til mit spørgsmål, da stenen hælder, skal jeg sørge for, at murstenen i det mindste står plant. Hvordan gør jeg dette på bedst mulig måde, så det holder længe.

Hvilken type bærelag skal jeg bruge?

Hjææælllljælp!!!

• Udgravet jordområde ved hegnet, gravsten og trappe i baggrunden, stor sten synlig på jorden, skovl og spand ved siden af.
Senest redigeret:
Byg du muren som du vil have den, med den bund som er tænkt. Når du kommer til stenen, så bekymr dig ikke, den bliver liggende. Rens rens rent på den, bor og sæt fx 4 stk. 12 mm armeringsjern, der stikker op ca. 10 cm. Bor hul i murstenen 25 mm, så de kan trækkes over jernene og en masse beton under, så de står i vater. Når betonen er hærdet, så bland en tynd (næsten som vand) beton og hæld i hullerne, det vil sidde som et bjerg og ikke bevæge sig.

• Synes
SteffeTornado
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Byg du muren som du vil have den, med den bund som er tænkt. Når du kommer til stenen så bryd dig ikke, den bliver liggende. Rens rent omkring den, bor og sæt f.eks. 4 stk. 12 mm armeringsjern, der stikker op ca. 10 cm. Bor hul i murstenen 25 mm så de kan trækkes over jernene og en masse beton under, så de står i vater. Når betonen har hærdet, så bland en tynd (næsten som vand) beton og hæld i hullerne, det vil sidde som klippe og ikke røre sig.
Meget gode tips, og jeg er dybt taknemmelig for dit tip. Jeg har nu købt beton og klippet lidt armeringsjern. Lidt mere tidskrævende, men det bør sidde som klippe, som du siger. Det er sådanne som dig, man håber vil svare på indlæggene. Tak igen.

J jonaserik sagde:
Byg du muren som du vil have den, med den bund som er tænkt. Når du når til stenen så lad den ligge.. Rens rens rent på den, bor og sæt fx 4 stk 12 mm armeringsjern som stikker op ca 10 cm. Bor huller i murstenen 25 mm så de kan trækkes over jernene og en masse beton under så de står i vater.. Når betonen er tørret så bland en tynd (næsten som vand) beton og hæld i hullerne, det kommer til at sidde som klippefast og ikke bevæge sig.
Ved du om man skal have fiberdug under bærelaget? Det bliver jo en relativt lav mur som skal fungere som bedkant.

Ikke dårligt med en dug under knust materiale, når det ligger mod blødere underlag, det bliver lidt som om det flyder. Knust granit 8/16 ca. 10 cm skal stampes ned hårdt, så den ikke er løs. Skal muren være i vater, sætter du en lidt kraftigere pind i hver ende med en stram snor (murersnor er godt) imellem og måler derfra ned. Det er også muligt at have en dug ovenpå knust granit og afbalancere (første skift) stenen i vater med beton under. Eftersom det er en stejl skråning der, kan der komme vand oppefra og samle sig bag muren, læg et eller andet røragtigt i knust granit, hvad som helst bare det er i plast og alt mellem 20-40 mm i diameter.

J jonaserik sagde:
Ikke dårligt med en dug under knust sten som ligger mod blødere underlag, det bliver lidt som at det flyder, den knuste makadam 8/16 ca. 10 cm skal stampes ned hårdt, så den ikke er løs. Skal muren være i vater, så sætter du en lidt kraftigere pind i hver ende med en stram snor (murarsnor er godt) imellem og måler derfra ned. Du kan også have en dug ovenpå den knuste sten og justere (første skifte) stenen i vater med beton under. Eftersom det er en stejl skråning der, kan der komme vand oppefra og samle sig bag muren, læg noget røragtigt i den knuste sten, hvad som helst, bare det er i plast, og alt mellem 20-40 mm i diameter.
Ok tak for god beskrivelse.

Overvejelse, skal man bruge en markdug der, hvor sten møder beton på en eller anden måde? Det føles intuitivt forkert.

Ingen dug mellem bjerg/sten og mur. Murens underdel sættes direkte mod bjerget med lidt stiv beton og rettes for vater. Beton hæfter ikke på bjerg, deraf nogle dubber så murværket ikke glider ned. Mursten ? sort .

OK. så gælder det, at piggene kommer så tæt på midten af stenen som muligt. bliver til at måle rigtigt så. At få stenen til at ligge rigtigt (første skifte) går godt med beton under, det vil havne under jord og ses ikke. læg gerne et par jern under, så vil det holde bedre, det bliver så bedre med bæringen under muren. Den type sten er svær at lægge noget jern mellem skiftene. Hvordan bliver det bag muren, virker lidt stejlt, hvad bliver bagved, et bed eller. Jeg ville nok lægge et geonet op i skråningen ca. 10 - 15 cm under muldjorden og lægges mellem det sidste og næst sidste skifte for at holde jorden på plads, samt at muren ikke kan bøje sig udad. Et geonet stabiliserer alt, skråning + mur og alt vokser ind i det. Velegnet med lidt knust materiale bag muren også. Det kan virke lidt overkurs, men ikke forkert at gøre det rigtigt på én gang og ingen problemer i fremtiden..
Lavede en lille enkel skitse, håber du forstår.

• Diagram over en støttemur med jord, geoduk, kross og betong. Viser placering af dubbe, skråning, og materialelag for stabilisering.
J jonaserik sagde:
OK. så gælder det, at dubberne kommer så tæt på midten af stenen som muligt. Det bliver nødvendigt at måle ordentligt. At få stenen til at ligge ordentligt (første skift) går fint med beton under, det kommer til at ligge under jorden og ses ikke. Læg gerne et par jern under for at det skal holde bedre, det bliver så bedre med bæreevnen under muren. Den type sten er svær at lægge noget jern mellem skiftene. Hvordan bliver det bag muren, det virker lidt stejlt, hvad bliver der bagved, en rabat eller? Jeg ville nok lægge et geonet op i skråningen ca 10 - 15 cm under muldjorden og lægge det mellem det sidste og næstsidste skift for at holde jorden på plads, samt at muren ikke kan give sig udad. Et geonet stabiliserer alt, skråning + mur, og alt vokser ind i det. Det er passende med lidt knust bag muren også. Det kan virke som lidt overkurs, men det er ikke forkert at gøre det ordentligt fra starten og ingen problemer i fremtiden...
Lavede en lidt simpel skitse, håber du forstår.
Yes, nogenlunde sådan havde jeg tænkt mig. Det bliver en skråning med få planter. Dog er der klodser på murstenen, og at de skulle give sig udad er ikke muligt, eller er det? Kan man fastgøre geonet, når der er klodser?

Ingen dug/net på bjerg/sten men rent skal det være. Geodug er det forkerte navn af mig, det skal være Geonet og findes i forskellige maskestørrelser, går fint med grove sådanne. Græs og planter forankrer det kraftigt, det går at klippe ud for klakken på stenen og lægge nettet 5 -6 cm ind mellem skiftene, det vil ikke hælde så det ses. Søg på Geonet så får du resultater og kan vælge det du vil have efter størrelse og pris.

• Synes
SteffeTornado
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Ingen dug/net på bjerg/sten men rent skal det være. Geodug er forkert navn af mig, det skal være Geonet og findes i forskellige maskestørrelser, går fint med grove sådanne. Græs og planter forankrer det kraftigt, det er muligt at klippe ud for klodsens hæl på stenen og lægge nettet 5 -6 cm ind mellem skiftene, det kommer ikke til at hælde, så det ses. Søg på Geonet så får du træf og kan vælge det, du vil have efter størrelse og pris.
Ville bare takke for dit engagement og tips under byggeriets gang. Resultatet blev rigtig godt!

Et eller flere fotos for at se resultatet er godt. også for andre

J jonaserik sagde:
Et eller flere fotos for at se resultatet er godt. også for andre
Blomsterpotter på en stenmursterrasse i en have med græsplæne foran og træhegn i baggrunden.

• Synes
Fel av Åke
  • Laddar…
Tillykke med et godt arbejde :) ser utroligt professionelt ud :)

• Synes
SteffeTornado
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.