4,677 læst ·
21 svar
5k læst
21 svar
Fordelingsskap til gulvvarme i ydervæg?
Som overskriften lyder, tør man placere et fordelerskab til gulvvarme i en ydervæg? Væggen består af 12 cm tegl og 25 cm betonhulsten. Fælder jeg skabet ind, får jeg 12 cm tegl og 10 cm betonhulsten bag fordelerskabet. Er varmen i funktion, burde der jo ikke være nogen problemer, men hvad sker der ved et længere strømafbrydelse, hvis det er frostgrader udenfor?
Det ville være den helt klart enkleste placering, men måske er det dumt? Hvad siger I?
Det ville være den helt klart enkleste placering, men måske er det dumt? Hvad siger I?
Sker der ikke meget på dine breddegrader, andet ville det være, hvis det var i Jokasjärvi med -40, og så lange afbrydelser er det vel ikke tale om. Hvis du vil, kan du fræse et par centimeter mere og lægge en isoleringsplade bagved, gerne så 5-10 cm ud på siderne af skabet.
Så handler det måske mere om, hvorvidt styrken i væggen påvirkes, hvis man laver et "hul" på 700x500x150 + eventuel plads til isoleringJ jojo123 sagde:
Har ikke banket pudset af endnu, så ved ikke helt hvordan det ser ud bagved lige der... må undersøge det i morgen og lægge et billede opJ jojo123 sagde:
Men væggen på det aktuelle sted er tykkere end de øvrige vægge, man har lagt på ca. 9 cm. Antager at man har gjort det fordi væggene lige her ligger over jorden, måske for at det skal isolere bedre? Øvrige vægge ligger under jordniveau. Suterrængehus.
Har ikke haft tid til noget "grejande" i dag, men tog et par billeder i det mindste.J jojo123 sagde:

Her i rodet ser man, at væggen er "påbygget".

Her har jeg tænkt mig fordelerskabet. Ved ikke hvordan jeg holdt kameraet, ser skævt og skævt ud til alle sider
Er det der langsiden af huset, som jeg tolker det? Så må mellemlaget jo spænde i den retning = væggen er en bærende bygningsdel. Det bliver jo ikke helt uproblematisk at lave et hul i den uden at sikre, at du får lasten ned på det rigtige sted.
Nu er jeg ingen konstruktør, så tag mig ikke på ordet, men min opfattelse af det hele:
Vinduerne bør jo rimeligvis have en bjælke eller aflastning ovenover. Skal du indfælde noget, skal du gøre det lige under og i centrum af et vindue og ikke tage et bredere hul end vinduesbredde-150-150.
Dvs. hvis vinduet er 1000mm bredt, tager du max. 700mm bredt hul med 150mm inddrag fra højre/venstre.
Du bør helt klart rådføre dig med en konstruktør, før du saver i væggen.. @justusandersson plejer at kunne sådan noget her, må vi håbe, han finder vej.
Står selv overfor typ samme ting som dig, men jeg har besluttet mig for at mure 90mm Leca op fra indersiden mod den eksisterende ydervæg og mure fordelerskabet ind og fræse alle vand- og elrør ind i denne i stedet.
Ingen påvirkning på bæreevnen af ydervæggen, og man får lidt isolering med i købet.
Nu er jeg ingen konstruktør, så tag mig ikke på ordet, men min opfattelse af det hele:
Vinduerne bør jo rimeligvis have en bjælke eller aflastning ovenover. Skal du indfælde noget, skal du gøre det lige under og i centrum af et vindue og ikke tage et bredere hul end vinduesbredde-150-150.
Dvs. hvis vinduet er 1000mm bredt, tager du max. 700mm bredt hul med 150mm inddrag fra højre/venstre.
Du bør helt klart rådføre dig med en konstruktør, før du saver i væggen.. @justusandersson plejer at kunne sådan noget her, må vi håbe, han finder vej.
Står selv overfor typ samme ting som dig, men jeg har besluttet mig for at mure 90mm Leca op fra indersiden mod den eksisterende ydervæg og mure fordelerskabet ind og fræse alle vand- og elrør ind i denne i stedet.
Ingen påvirkning på bæreevnen af ydervæggen, og man får lidt isolering med i købet.
Tak for svar @KjellTimell
Det er ikke langsiden på huset, men kortsiden. Jeg er selv usikker på at lave sådan et hul, men tænker mig, at det ikke burde spille nogen rolle at lave indgreb i den del, der er "påmurad". Så får jeg fordelerskabet ind delvist i det mindste
kommer til at ende i en del, der bliver entré.
Det er ikke langsiden på huset, men kortsiden. Jeg er selv usikker på at lave sådan et hul, men tænker mig, at det ikke burde spille nogen rolle at lave indgreb i den del, der er "påmurad". Så får jeg fordelerskabet ind delvist i det mindste