Det slog mig, at jeg måske skulle dele mine erfaringer med forskellige tapetyper, som jeg har testet under den større tilbygning, jeg arbejder på. Jeg har ikke tid til at lave alt for videnskabelige tests, så det bliver ret subjektivt baseret på mine erfaringer.
Det hele startede med noget, som de fleste sikkert kender...skuffelse over PE-folietape, der ikke blev siddende. Så kom T-Flex, og alle sang dens lov...bortset fra at man skal være mere eller mindre fra forstanden for at betale mellem 200 og 300 kr pr. rulle for fleksibel folietape. Men konceptet var meget godt, så jeg begyndte at kigge rundt og fandt både T og K-Flex til fornuftige priser...og det viste sig, at Byggmax har fået ETABs grønne fleksible folietape ind i mange butikker. Så fandt jeg tape i Tyskland, som jeg købte hjem...og så rullede det videre
Sagt og gjort...så har jeg brugt en del forskellige tapetyper nu under byggeriet, og de fleste er gode...men nogle bundskrabere findes!
Vi starter med sølvtape, da det var det, der var årsagen til denne tråd.
- Gorillatejp, Købt på Olsana til den beskedne pris af 139kr/rulle.
Fantastisk...robust og klæber på præcis alt, vådt som tørt. Limen bliver siddende og kan genbruges. Jeg har tapet på regnvåde facadebrædder, og det forbliver siddende flere uger efterfølgende under regn og storm. Ulempen er, at det er besværligt at trække af rullen, da det klæber så godt...
- Sølvtape 3M: Købt på Byggmax for 69kr
Helt ok, gør hvad den skal. Bliver siddende, dog uden superbid.
- Tesa 4662, købt hos Lantmännen for 79kr
Hvad skal man sige...rart at arbejde med...så jeg skiftede gorillatejpen ud med denne et stykke tid, da jeg tapede indvendige samlinger i min undertagsdug i taget. Dugen er en diffusionsåben variant af modellen Tyvek Supro Pro (Købt fra England til en god pris...men det er en anden tråd). Døm om min forbløffelse, når tapen efter nogen tid begynder at løsne og falde ned fra taget. Jeg bliver lidt irriteret og sender billeder til Tesas svenske kontor og spørger, om det muligvis er sådan, at jeg har fået defekte produkter (Det drejede sig om 3 ruller) eller om der er begrænsninger på produktet, som de ikke nævner i instruktionerne... får et snobbet svar fra kundeservice om, at jeg har brugt den forkerte tape til formålet.. og de tror, at jeg har tapet bygningsplast med sølvtapen... billedet er taget nedefra igennem plasten, så jeg kan forstå forvirringen, men dårligt håndteret uanset...
ADVARSEL mod Tesa ganske enkelt....nu skal jeg op og tape samlingerne om med Gorillatejp... som i øvrigt sidder fint fast på dugen fra det, som jeg satte op før jeg begyndte med Tesan...
I morgen vil jeg anmelde 4 forskellige byggefolietaper
Din test af tape er nok ikke så skør, men du gør jo ikke ifølge producentens anvisninger, så om tapen er god eller dårlig til det, du laver, er irrelevant.
Irrelevant er det vel næppe. Jeg tester ikke dugen...jeg tester taper. Og tapens anvisninger siger intet om begrænsninger i anvendelsesområdet, hvad jeg har fundet.
Dugen er forseglet med Tyveks egen dobbeltklæbende butyltape..men overlappet på dugen er så stort, at flapper hænger ned, og det er dem, jeg taper sammen på indersiden med sølvtapen.
Hursomhelst...skal skrive en evaluering af byggfolietape i løbet af weekenden.