Hej!
Svigerfar har en terrasse. 17 x 3 meter. Bærende bjælker står på sokler i forkant og er fastgjort til husvæggen i bagkant. Soklerne er ca. 2,5 meter høje.
Gulvreglerne er 45x195 med en spændvidde på 3 meter, så der er vel alt ok.
Dog er den bærende bjælke 45x195 med en afstand mellem stolperne på ca. 2,40 m, hvilket jo ikke er ok. Samtidig er intet faldet sammen, og terrassen er mindst fra 2004, da svigerfar købte huset.
Det daglige problem er i stedet lidt for meget svaj i brædderne. Dette skyldes nok, at de er 28x120, og gulvreglerne er sat med ca. cc 90 cm.
Jeg overvejer at sætte yderligere gulvregler mellem, så det bliver cc ca. 45 og stopper med at svaje.
Dog bliver jeg i tvivl, om dette kan forværre problemet med den konstruktionsmæssigt forkerte afstand mellem soklerne, som jo egentlig enten skal være maksimalt 1,8 meter eller have bærende bjælker på minimum 70x195 (hvis jeg har læst tabellerne korrekt).
Er der nogen, der ved, hvordan øget antal gulvregler kunne påvirke stabiliteten? Er det bedre/sikrere at øge tykkelsen på brædderne?
Taknemmelig for al input.
Mvh Pär

Bæreren som er mellem/på stolperne/fundamenterne kan du fordoble ved at skrue en 45*195-regel fast, så det bliver 90*195. Du skal muligvis skære lidt ud af reglen, afhængigt af hvordan det ser ud.

Jeg satte to 45*195 sammen til bærerne, har ca. 2,8 m mellem fundamenterne. Har derefter 45*145 som gulvregler, har ca. 2 m mellem bærerne, bruger C/C60 på gulvreglerne. Har 120*28 terrassebrædder.
Trækbjælke monteret på justerbar stolpe, med to sammenskruede bjælker, 45x195 mm, understøttet af metalbeslag, hviler på grus.

Hej Demmpa og tak for tipset. Problemet er, at bærelinjen hviler i en udskæring på pillerne, så at sætte 2x 45x195 går nok ikke. Se billede.
Dit forslag fik mig dog til at overveje, om det er muligt at sætte yderligere en bærelinje med mindre bredde ved siden af ovenfor udskæringen øverst på pillen. Dog kan jeg ikke trække dem sammen pga. gaffelanker i den eksisterende bærelinje.
Tak for idéen!!

En bærende bjælke hviler i en udskæring på en søjle under en terrasse. Der er grønne træer og en sø i baggrunden. Hej Demmpa og tak for tips. Problemet er, at bærende ligger i en udfræsning på søjlerne, så at sætte 2x 45x195 går nok ikke. Se billede.
Dit forslag fik mig dog til at overveje, om det er muligt at sætte yderligere en bærende med mindre bredde ved siden af ovenpå udfræsningen på søjlen. Dog kan jeg ikke trække dem sammen på grund af gaffelankre i den eksisterende bærende.
Tak for idéen!!

Pillerne ser ud til at være af træ, så det går ret nemt at save et hak i pillerne og sætte en bærelinje til.
Samtidig kan man save en afrunding på pillerne, så der ikke kan stå vand på dem.

Den nye bærelinje kan jo indfældes enten tæt ved de eksisterende (sværere) eller på den anden side af pillen (lettere).

Top fed idé den sidste!! Tak!

Det som bestemmer lasten på bærende bjælker er deres indbyrdes afstand og plintafstanden. At øge antallet gulvbjælker indebærer kun en marginal stigning af lasten på bærerne. 90 cm er alt for langt for 28x120 mm terrassebrædder, jeg mener at 60 cm er max for en behagelig følelse. 3 m spændvidde for 45x195 gulvregler er på grænsen. Derimod er kombinationen af 3 m c/c afstand og 2,4 m mellem plinterne for bærerne alt for svagt. Der findes to principper for at løse det hele. 1) Dublér bærerne, dvs 2 st 45x195 side ved side. 2) Halvér enten c/c-afstand eller plintafstand.

Hej Justus og tak for input. Det hælder mod dobbelte bærende bjælker på en eller anden måde. Samt reduceret c/c på gulvstrøer.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.