9,306 læst ·
24 svar
9k læst
24 svar
Forbandet murstenstrappe - tips til reparation.
Hvad jeg overvejer er, hvor meget du vådte murstenene, da du murede? Hvis de ikke blev dyppet et stykke tid i vand, tror jeg, at det der er sket, kan være, at murstenene sugede for meget vand ud af mørtlen, før den nåede at hærde. Den dårlige vedhæftning mellem mørtel og sten kunne forklares af dette.
Virker mørtlen fast, eller er den smuldrende/sandende?
I øvrigt en meget fin trappe, der aldrig kan erstattes af trykket træ!
Virker mørtlen fast, eller er den smuldrende/sandende?
I øvrigt en meget fin trappe, der aldrig kan erstattes af trykket træ!
Tak for svar Evakatarina. Ja, stenene blev hurtigt spulet med vandslangen, inden de blev lagt mod mørtlen på trappens fundament. Dette skete om morgenen, inden solen kom på, efter kl. 10.00 skinnede solen, og det var i perioden med temp 25 grader. Mørtlen er hel og sammenhængende, men som du siger, løsner sig fra stenene, hvilket tyder på, at de ikke helt er hæftet sammen.E Evakatarina sagde:Hvad jeg spekulerer på er, hvor meget du fugtede murstenene, da du murede? Hvis de ikke blev dyppet et stykke tid i vand, tror jeg, hvad der er sket, kan være, at teglstenen sugede for meget vand ud af mørtlen, før det nåede at hærde. Den dårlige vedhæftning mellem mørtel og sten kunne forklares ved dette.
Virker mørtlen fast eller er det smuldrende/sandende?
For øvrigt en meget flot trappe, som aldrig kan erstattes af trykimprægneret træ!
Hilsner gz
Ok. Man bør nok i det mindste skygge for solen og måske også eftervande. Det er ikke sådan, at der er sod tilbage på stenens bagside?G GustafZ sagde:Tak for svar evakatarina. Ja stenene blev hurtigt skyllet med vandslange inden de blev lagt mod mørtlen på trappens fundament. Dette skete om morgenen inden solen kom frem, efter 10.00 kom solen frem og det var i perioden med temp 25 grader. Mørtlen er hel og sammenhængende men slipper som du siger fra stenene, hvilket tyder på at de ikke har hæftet helt.
Hilsen gz
Da skaderne ser ud til at være koncentreret til den nederste del af trappen, og jeg nu også ser, at hjørnet er sunket, bliver det næste spørgsmål, hvordan funderingen og dræningen er lavet?
Ajamen. Trappen har været skygget med galonpresenninger i løbet af dagen samt vandet fugtig de første dage efter støbning.E Evakatarina sagde:Ok. Man bør nok i det mindste skygge for solen og måske også eftervande. Det er ikke sådan, at der er sod tilbage på stenens bagside?
Eftersom skaderne ser ud til at være koncentreret til nedre del af trappen, og jeg nu også ser, at hjørnet er sunket, bliver næste spørgsmål, hvordan fundamentet og dræneringen er lavet?
Samtlige sten er blevet slebet/stålbørstet på "støbefladen" for at sikre, at de er rene.
Ingen sætning har fundet sted (fundamentet står tungt). Derimod har stenene løsnet sig fra mørtlen og begyndt at vandre nedad.
// G
Nej stenarna er støbt mod fundamentet på bagsiden af stenarna. De nederste stenene sidder også fast på bagsiden, hvor der findes en lille kant at hvile på. Den kant går dog kun nogle cm ud for at holde stenene rigtigt under støbning.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,808 indlæg
Enten misforstår jeg, eller også har du tænkt forkert, da du byggede trappen. Hvis murstenene virkelig hænger i luften uden solid støtte nedenunder, vil det aldrig holde. Mørtel eller cement er ikke nogen superlim til mursten.
Nej, det er klart, de har en støtte neden under, som holder dem oppe (90 % af alle sten på nederste række sidder ubevægelige). De eneste, der har givet sig, er de yderste i trappens sydvestlige del, hvilket sandsynligvis skyldes noget andet end utilstrækkelig støtte på undersiden.MultiMan sagde:
Klik her for at svare