9,305 læst ·
24 svar
9k læst
24 svar
Forbandet murstenstrappe - tips til reparation.
Hej Forumet. Efter 3 års reparationer og tillægsarbejde kigger jeg nu med jer, hvad det kan tænkes er galt med denne konstruktion (obs har bygget den selv med anbefalet materiale så har kun mig selv at bebrejde
.
Foråret 2022 støber vi en beton/leca bloktrappe, der beklædes med mursten.
Mørtlen håndmales med vandblandet kalk for at få hvide fuger.
Endelig imprægneres hele trappen med Jotun imprægnering for mur.
Både vinteren 2022-2023-2024 har fuger sprækket, og vand er trængt ned og har sprængt.
Bankede hver sten med fugeskade løs og murede/fugede om sidste år.
Nu er vi tilbage igen for anden gang, og det må være noget, jeg gør forkert i proceduren.
Taknemmelig for tips inden tredje reparation. er det forkert mørtel, imprægnering eller ligefrem sten.
Ekstra info.
Mursten fra 1927 (gammel skorsten)
Mørtel - (Puds/Mørtel C fra Finja).
Imprægnering - Jotun stenmursimprægnering (12 liter til hele trappen, selvom 4 liter blev anset for at række)
Tak på forhånd.
Foråret 2022 støber vi en beton/leca bloktrappe, der beklædes med mursten.
Både vinteren 2022-2023-2024 har fuger sprækket, og vand er trængt ned og har sprængt.
Bankede hver sten med fugeskade løs og murede/fugede om sidste år.
Nu er vi tilbage igen for anden gang, og det må være noget, jeg gør forkert i proceduren.
Taknemmelig for tips inden tredje reparation. er det forkert mørtel, imprægnering eller ligefrem sten.
Ekstra info.
Imprægnering - Jotun stenmursimprægnering (12 liter til hele trappen, selvom 4 liter blev anset for at række)
Tak på forhånd.
kalk tåler ikke at blive druknet i vand og fryse, heller ikke kc mørtel. Teglsten afhænger af, hvordan det er brændt, gør det heller ikke, der findes marktegl til sådant. Hvem har anbefalet dette? Han som sniger rundt på hornbach og kan el, mur, fliser, vvs, tømrerarbejde og kernefysik og derfor aldrig får arbejde nogen steder?
Tak for svar Drburr. Nej, det var en svær afvejning, da jobbet skulle påbegyndes.D Drburr sagde:kalk tåler ikke at druknes i vand og fryse, heller ikke kc mørtel. Mursten afhængigt af hvordan den er brændt, gør det heller ikke, findes murtegl til sådant. Hvem har anbefalet dette? Han, der stryger rundt på hornbach og kan el, mur, fliser, vvs, snedkeri og kernefysik og derfor aldrig får job nogen steder?
Skorstenstegl kom allerede fra en udendørs stående skorsten, så holdbarheden på dette blev anset for at være tilstrækkeligt god til at bruge igen.
C-brug blev anset for at være brugbart i og med, at det blev imprægneret kraftigt efter tørring.
Kalk er kun malet på fugerne for udseendets skyld.
venlig hilsen G
Brug belægningssten og/eller mursten i stedet.G GustafZ sagde:
Vores trappe er af dette:
https://stenbolaget.se/products/visby-struktur-terramix-210x140x50

Vil du have mere rød, så måske dette kan passe.
https://stenbolaget.se/collections/marksten/products/rustik-terra-200x133x50
Hvordan har du fastgjort murstenen? Lagt i mørtel eller med fix eller slet ikke? Har du en svag hældning, så vandet ikke står stille? Skal vel ikke male fanden på væggen, nogle af dem synes jo at sidde fast. Men fugningen med c-brug kommer ikke til at holde i mange år. Hvis man ikke vil gøre det hele om, ville jeg have forsøgt at lime de løse sten tilbage og fuge med a-46 eller cementmørtel (kan pigmenteres til i det mindste en lys sandfarve). Enten er det for kraftigt for stenen og slipper, eller også holder det nogle år.
Jeg er novice inden for murværk men undrer mig lidt over fugen yderst på trinnet, ville det ikke være bedre, hvis trinstenen gik helt ud over den stående med en halvsten inderst?
Ja du har lykkedes med alle fejl😢G GustafZ sagde:Hej Forumet. Efter 3 år med reparationer og tillægsarbejder kigger jeg nu med jer for at se, hvad der kan være galt med denne konstruktion (obs har bygget den selv med anbefalet materiale, så har kun mig selv at bebrejde.
Foråret 2022 støber vi en beton/lecabloktrappe, der beklædes med mursten.
Både vinteren 2022-2023-2024 er fuger revnet, og vand har trængt ind og sprængt.
Knoklede hver sten med fugeskader løs og murede/fugede om sidste år.
Taknemmelig for tips til tredje reparation. Er det forkert mørtel, imprægnering eller ligefrem sten.
Ekstra info.
Imprægnering - Jotun stenmursimprægnering (12 liter til hele trappen, selvom 4 liter ansås for at være nok)
Tak på forhånd.
Murstenen, som du har brugt, er ikke tilstrækkeligt fugt- og frost-tø-cyklus resistent, sandsynligvis en MX1 klassificering på stenen eller uklassificeret indendørssten... for udvendigt udsat sted kræves mindst MX3 klassificeret mursten.
Mod jord er B-mørtel den laveste klassifikation, der kan anvendes, men helst A-mørtel..
Her har du brugt C-mørtel, der suger vand som en svamp, samt at du har Leca sten under, der holder på fugt...
Hvis man skal imprægnere udvendigt mursten, stiller det enorme krav til udførelsen, at der ikke må være revner og veje, som vandet kan trænge ind, for ellers vil det frostspænge...
Det er muligt at lave en trappe, hvis man ønsker udseendet med facade tegl...
Vedlægger en forklaring om de forskellige facade tegl klassifikationer, så du kan læse..
https://www.wienerberger.se/content...de/SE_MKT_DOC_FAC_TEC_Eksponeringsklasser.pdf
Tak for jeres svar. Ja, dette byggeri gik lidt hurtigt, kunne selvfølgelig set i bakspejlet have bygget på en anden måde, men nogle gange er man for energisk.
Her er lidt svar på tidligere spørgsmål.
Stenen er fæstnet mod beton/lecastentrappen med mørtel ca. Fugemasse finja mellem stenene.
Hældning på samtlige trin.
Mærkeligt nok meget få frostskader på selve teglet. Revner opstår mærkeligt nok kun mellem stenene og selve fugen, hvorefter sprængning starter. Det ser ud til, at stenene og fugen ikke bliver ét ved støbning.
Tak for jeres input.
Her er lidt svar på tidligere spørgsmål.
Stenen er fæstnet mod beton/lecastentrappen med mørtel ca. Fugemasse finja mellem stenene.
Hældning på samtlige trin.
Mærkeligt nok meget få frostskader på selve teglet. Revner opstår mærkeligt nok kun mellem stenene og selve fugen, hvorefter sprængning starter. Det ser ud til, at stenene og fugen ikke bliver ét ved støbning.
Tak for jeres input.
Flot trappe! Det ses, at det ikke er noget fra Byggmax, som er stablet op, bestemt værd at forsøge at bevare udseendet.
Jeg ved ikke meget om muring. Men der er en meget stor forskel på, hvad man kan bruge i en væg, og hvad man kan bruge på en plan overflade uden tag. For eksempel kan en betontagsten, der ligger på et stejlt tag, holde dobbelt så længe som en på et fladt tag (på trods af at fagfolk siger, at levetiden er 30 år, uanset 😀).
C-mørtel er bestemt intet, der fungerer i en sådan konstruktion. No way. Dette er jo mere at sammenligne med fugerne i badeværelsesgulvet end med fugerne i en væg.
Teglen derimod, tja, måske, ingen* ved jo, hvordan den er brændt osv., og det har vel ikke nogen klassificering. Intet materiale, jeg ville satse på fra starten, men nu når det først ligger der, kan du måske danne dig en egen opfattelse af, hvordan det holder. Jeg rev dele af skorstenen derhjemme for ca. 5 år siden. Meget store mursten fra 1922. En del af de sten er blevet brugt udenfor til at understøtte diverse ting, sørge for at en trailer ikke ruller væk osv. Ingen frostsprængninger overhovedet, nogle enkelte chips, og det meste af mørtlen faldt af det første år, men så skete der ikke mere. Jeg er lidt overrasket; min mor brugte tegl, normal størrelse og af nogenlunde moderne dato, til lignende formål, og det smuldrede bare efter et par år.
*Nogen gammel mand ved sandsynligvis, at til skorstene i det sydlige X tog man tegl fra Y værk, og det var tungt og tæt som bare pokker.
Jeg ved ikke meget om muring. Men der er en meget stor forskel på, hvad man kan bruge i en væg, og hvad man kan bruge på en plan overflade uden tag. For eksempel kan en betontagsten, der ligger på et stejlt tag, holde dobbelt så længe som en på et fladt tag (på trods af at fagfolk siger, at levetiden er 30 år, uanset 😀).
C-mørtel er bestemt intet, der fungerer i en sådan konstruktion. No way. Dette er jo mere at sammenligne med fugerne i badeværelsesgulvet end med fugerne i en væg.
Teglen derimod, tja, måske, ingen* ved jo, hvordan den er brændt osv., og det har vel ikke nogen klassificering. Intet materiale, jeg ville satse på fra starten, men nu når det først ligger der, kan du måske danne dig en egen opfattelse af, hvordan det holder. Jeg rev dele af skorstenen derhjemme for ca. 5 år siden. Meget store mursten fra 1922. En del af de sten er blevet brugt udenfor til at understøtte diverse ting, sørge for at en trailer ikke ruller væk osv. Ingen frostsprængninger overhovedet, nogle enkelte chips, og det meste af mørtlen faldt af det første år, men så skete der ikke mere. Jeg er lidt overrasket; min mor brugte tegl, normal størrelse og af nogenlunde moderne dato, til lignende formål, og det smuldrede bare efter et par år.
*Nogen gammel mand ved sandsynligvis, at til skorstene i det sydlige X tog man tegl fra Y værk, og det var tungt og tæt som bare pokker.
Senest redigeret:
Tegl fungerer ikke der vand kan ligge og fryse. Det ser man jo på hver eneste sammenstyrtet gammel hytte eller gammelt stenfähus og alle teglhobe som folk gemmer på udendørs. Det fryser i stykker. Før eller senere.
Murer du med blødt mørtel frostsprænges fugerne først. Murer du med hårdt cementmørtel frostsprænges teglet først. Hvordan du end gør, så holder det ikke.
Riv ned og byg en trappe af trykimprægneret træ!
Murer du med blødt mørtel frostsprænges fugerne først. Murer du med hårdt cementmørtel frostsprænges teglet først. Hvordan du end gør, så holder det ikke.
Riv ned og byg en trappe af trykimprægneret træ!
Tak for svaret kunganka. Ja, jeg må tjekke, om det virkelig er c- brug, vi har brugt, det lyder helt skørt nu, når du fortæller om dets tiltænkte anvendelsesområde. Men noget vandsensitivt er det helt klart, da det netop er fugerne, der giver sig.
Heimlaga - ja, de plane områder på trappen uden tag er klart problematiske, dog vil trykimprægneret aldrig komme på tale som erstatning, men det hælder mod omfugning, evt. udskiftning af al sten til noget frostsikkert.
Heimlaga - ja, de plane områder på trappen uden tag er klart problematiske, dog vil trykimprægneret aldrig komme på tale som erstatning, men det hælder mod omfugning, evt. udskiftning af al sten til noget frostsikkert.
Fuger du om med en mørtel, der holder, vil murstenene i stedet fryse i stykker. Man får det ene eller det andet. Aldrig begge.G GustafZ sagde:Tak for svar kunganka. Ja, jeg må tjekke, om det virkelig er c-mørtel vi har brugt, det lyder helt vanvittigt nu, når du fortæller om dets tilsigtede anvendelsesområde. Men noget vandskøbeligt er det helt klart, da det er fugerne, der giver sig.
Heimlaga - ja, de flade områder på trappen uden tag er helt klart problematiske, men trykimprægneret kommer aldrig på tale som erstatning, det hælder mod omfugning, eventuelt udskiftning af alle sten til noget frostbestandigt.
Årsagen til, at jeg foreslår træ, er, at betontrapper ofte bliver livsfarligt glatte om vinteren. Det var moderne med betontrapper i 50'erne, men næsten alle har pillet dem bort og erstattet med træ efter nogle faldulykker.
Medlem
· Blekinge
· 12 210 indlæg
Er ikke enig i konklusionen. Der findes ingen grimmere trapper end af imprægneret træ.H heimlaga sagde:Mursten fungerer ikke der vand kan ligge og fryse. Det kan man se på hver eneste sammenstyrtet gammel hytte eller gammelt stenfähus og alle murstensbunker som folk gemmer udenfor. Det fryser i stykker. Før eller senere.
Murer du med blødt mørtel frostsprænges fugerne først. Murer du med hård cementmørtel frostsprænges murstenen først. Uanset hvordan du gør, holder det ikke.
Riv det ned og byg en trætrappe af trykimprægneret træ!
Jeg ved, at man i Nordtyskland bygger sådanne trapper som TS har, af mursten, ved desværre ikke hvilken slags det er. Meget flot og holder i mange år. Der er også frost og en del regn.
Nytt_användarnamn_2024_12
Banlyst
· Sveriges himmelrike
· 165 indlæg
Nytt_användarnamn_2024_12
Banlyst
- Sveriges himmelrike
- 165 indlæg
Enige i at en trappe af mursten er flot, Rejäl har opsummeret det hele godt..
Det gælder om at have den rigtige slags mursten og mørtel og ingen imprægnering, så holder det..
Dagens trykimprægnerede træ er ikke meget at hænge på juletræet😀
Det gælder om at have den rigtige slags mursten og mørtel og ingen imprægnering, så holder det..
Dagens trykimprægnerede træ er ikke meget at hænge på juletræet😀