Jeg har en ca. 7 cm tyk ramme (2 m høj) i fyrretræ, som jeg vil forankre i letbeton. Tidligere forsøgte jeg med en anden ramme med forborede huller (4 stk) med rawlplug, men opdagede, at to af de lange skruer måske ikke greb ordentligt. Nu skal jeg sætte den næste ramme op, og jeg overvejer midlertidigt at fixere rammen, bore igennem rammen og ca. 5 cm ind i letbetonen, for derefter at indsætte en kombineret rawlplug og skrue. Er der nogen med forslag til en smart løsning/tilgang, da jeg ikke har gjort dette før?
(Jeg frygter, at jeg ikke har for mange forsøg på at bore huller i letbetonen på grund af dens skrøbelighed)

P
De gange vi har monteret i letbeton har jeg brugt disse plugs, som er trekantede og holder som bare den..
Derudover findes der runde plugs, men de sidder slet ikke lige så godt ifølge vores erfaringer..

• Trekantet letbetonpløk til salg på Bauhaus. Produktet er vurderet positivt for sin effektive fastgørelse i letbeton, sammenlignet med runde pløkker.
  • Synes
zniff
  • Laddar…
Hmm, det kan være noget, (hvis jeg vil gøre det på samme måde som første karm, dvs bore og plugge først)

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Der findes en række forskellige fabrikater, så du kan købe dem hos nærmeste byggemarked.

Der findes skruer beregnet til letbeton, Leca-blokke som sidder fast som klippen uden plug. Ingen forboring, bare skruv dem i med et bestemt tryk på skruemaskinen (pas på ikke at overstramme, da det ellers løsner sig).

PS. Du skriver at skruerne kun går 5 cm ind i letbetonen, det lyder svagt til at fastgøre en 7 cm tyk regel. Er der noget, der forhindrer dig i at bruge skruer, der går mindst 10 cm ind i letbetonen?

• Synes
zniff
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme sagde:
Der findes skruer beregnet til letbeton, Leca-blokke, som sidder som klippe uden plug. Ingen forboredning, bare at skrue ind med et bestemt tryk på skruemaskinen (vigtigt at ikke overspænde fastgøringen, da løsner det).
Helt rigtig, men ved du om der findes så smalle, at man fx. kan bruge dem i adjufixen?

Nej er det adjufix-skruer så skal du tjekke om der findes varianter beregnet til letbeton, de burde være væsentligt længere og grovere for at fungere i letbeton i sig selv uden plug eller kemankre. Jeg har ingen erfaring med at bruge karmskruer i letbeton så jeg må springe over det spørgsmål.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
For vi bruger de skruer, som du nævner, når man reglar mod letbeton mm.
Men de er ret grove..

namnbyte
Har fæstet en lignende karm i vores 70mm siporex-vægge i garagen. Bor, blæs støvet ud, fyld med grovspartel, tryk en valgfri rawlplug i og lad det tørre ordentligt. Skru derefter skruen i, det kommer til at sidde rigtig godt.

Har også lykkedes med at trække en 45x70-ostebue lige mod væggen på samme måde.

Skruv og dybel illustration viser fastgørelse i en vægoverflade, der understøtter emnet om Adjufix-løsninger i indlægget.
Adjufix har løsninger til det meste

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.