Jeg har en ca. 7 cm tyk ramme (2 m høj) i fyrretræ, som jeg vil forankre i letbeton. Tidligere forsøgte jeg med en anden ramme med forborede huller (4 stk) med rawlplug, men opdagede, at to af de lange skruer måske ikke greb ordentligt. Nu skal jeg sætte den næste ramme op, og jeg overvejer midlertidigt at fixere rammen, bore igennem rammen og ca. 5 cm ind i letbetonen, for derefter at indsætte en kombineret rawlplug og skrue. Er der nogen med forslag til en smart løsning/tilgang, da jeg ikke har gjort dette før?
(Jeg frygter, at jeg ikke har for mange forsøg på at bore huller i letbetonen på grund af dens skrøbelighed)
(Jeg frygter, at jeg ikke har for mange forsøg på at bore huller i letbetonen på grund af dens skrøbelighed)
Medlem
· Sverige
· 5 689 indlæg
Der findes skruer beregnet til letbeton, Leca-blokke som sidder fast som klippen uden plug. Ingen forboring, bare skruv dem i med et bestemt tryk på skruemaskinen (pas på ikke at overstramme, da det ellers løsner sig).
PS. Du skriver at skruerne kun går 5 cm ind i letbetonen, det lyder svagt til at fastgøre en 7 cm tyk regel. Er der noget, der forhindrer dig i at bruge skruer, der går mindst 10 cm ind i letbetonen?
PS. Du skriver at skruerne kun går 5 cm ind i letbetonen, det lyder svagt til at fastgøre en 7 cm tyk regel. Er der noget, der forhindrer dig i at bruge skruer, der går mindst 10 cm ind i letbetonen?
Helt rigtig, men ved du om der findes så smalle, at man fx. kan bruge dem i adjufixen?H Harald Blåtumme sagde:
Medlem
· Sverige
· 5 689 indlæg
Nej er det adjufix-skruer så skal du tjekke om der findes varianter beregnet til letbeton, de burde være væsentligt længere og grovere for at fungere i letbeton i sig selv uden plug eller kemankre. Jeg har ingen erfaring med at bruge karmskruer i letbeton så jeg må springe over det spørgsmål.
Har fæstet en lignende karm i vores 70mm siporex-vægge i garagen. Bor, blæs støvet ud, fyld med grovspartel, tryk en valgfri rawlplug i og lad det tørre ordentligt. Skru derefter skruen i, det kommer til at sidde rigtig godt.
Har også lykkedes med at trække en 45x70-ostebue lige mod væggen på samme måde.
Har også lykkedes med at trække en 45x70-ostebue lige mod væggen på samme måde.
Klik her for at svare