Jeg skal fastgøre et stort klædeskab til væggen. Mit toårige barn skal bo i værelset, så det skal virkelig sidde ordentligt. Hvordan gør jeg det her bedst? Hvilken skrue skal jeg bruge? Har jeg brug for rawlplug?

Væggen er en almindelig indervæg med træregler med et lag gips og et lag OSB.

Har disse skruer derhjemme:
 
  • Pakker med skruer og plugs fra Clas Ohlson på en træoverflade, mærket med M4, M5 og 5.0 mm dimensioner.
Træskruer hvis du har træbeslag. Ser dog lidt svage ud.
Mollyplugg til gipsvæg.
 
BirgitS
Til osb bruger man træskrue, og den skal være så lang, at den går igennem både gips og osb.
 
Hvordan ser beslagene i garderoben ud?
25 mm kan jo fungere, hvis der er en træregel bag enkelgips, hvis du ikke har en regel bagved, brug M5 Expanderen.
Markér hullerne, testbor med en mindre bor, så opdager du, om der er træ eller metal bagved, jeg plejer at bruge en 2 mm og derefter måle dybden på hullerne, om det går igennem, så skruens længde går frit.

Ser nu at M4 du har er til enklelgips =S.
og M5 dobbelgips = D
 
BirgitS
A Andy78 sagde:
25 mm kan jo fungere, hvis træreglen ligger bag enkeltgips
TS har jo skrevet, at det er gips + osb.
 
TS overvejede jo de skruer/molly der fandtes i "hjemmelager".
Fungerer faktisk godt selv med molly til dobbeltgips, hvis det er gips/OSB-væg, synes jeg, at 25mm træskruerne er for korte, da de ikke trækker med fuldgearing i OSBen afhængigt af hvor meget garderobebeslaget tager af længden.
 
  • Synes
Håkan V
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
TS har jo skrevet, at det er gips + osb.
Da det er enkelgips + osb, så burde jo M5 Molly for dobbeltgips blive fremragende.
 
  • Synes
AndersS
  • Laddar…
Er ikke tanken med osb, at man skal slippe for at bruge de forbandede Molly-plugger?
 
  • Synes
andthe og 1 anden
  • Laddar…
JLyck JLyck sagde:
Er det ikke meningen med osb, at man skal slippe for at bruge de forbandede Molly plugs?
Jo, men TS spurgte, om det var muligt at bruge nogle af de skruer/molly, som allerede var købt. Skruer på 25mm synes jeg er for korte, hvis det er fastgørelse "ala" IKEA beslag, og der kunne dobbelmolly anvendes. Selv har jeg en enkel mollytang, og det er her, de fleste laver fejlen ved ikke at stramme mollyn inden de skruer, men forsøger med skruen at få den til at udvide sig på bagsiden, hvilket fungerer i de fleste tilfælde med dobbeltgips; med OSB i bunden burde det ikke være nogle problemer.
 
  • Synes
Håkan V
  • Laddar…
Ahhh, missede at der ikke fandtes andre skruer. Tak for klarlægningen. Ja, da er Molly at foretrække over 25mm.
 
Træskruer over 25 mm fungerer bedst på denne overflade
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.