I et rum i vores hus har man fjernet en murstensvæg og lagt en bjælke ind i stedet, 22cm høj, 11cm bred. Det virker spinkelt, men det er jo ikke faldet sammen.
Vi tænkte på at have helkaklet badeværelse direkte ovenpå, bør man forstærke?
Ifølge Svenskt trä dimensionering med tungt bjælkelag klinkers etc.
115x495mm med udnyttelsesgrad 69%
4800mm er det hele strækningen eller frem til skærmvæg?
495mm bliver meget højt, så det må nok blive en stålbjælke i stedet, typ hea180. Det er måske for optimistisk at tro, at den eksisterende holder, men der føles ingen svigt, og den har siddet der siden 1952, måske var trækvaliteten bedre dengang
Det behøves lidt mere information for at kunne svare, eksempelvis hvor meget af bjælkelaget der ligger oppe på bjælken. Har du nogle tegninger af huset, planer og tværsnit?
Der er desværre ingen tegninger, huset er fra omkring århundredeskiftet, ombygget i 1952. Jeg lavede en egen efter vi købte huset, ikke helt nøjagtig dog. Det blå rum er det med afvekslingen.
Gulvet på førstesalen som det er nu:
- Afveksling i midten, 220x110 bjælke (orange)
- Oprindelige bjælker, 195x110 CC120 (gule)
- Ekstra bjælker, delt på midten 110x110 (grønne)
- Vægge på alle sider er mursten (blå)
Badeværelset skal findes inden for rød ramme.
Det er overraskende, at den bjælke ikke har en synlig nedbøjning. Jeg ville nok udskifte den til en stålbjælke, før jeg investerede en større klump penge i noget ovenpå dette. Hvis man er almindelig handy, er det jo ikke specielt svært at udføre arbejdet (under forudsætning af, at der findes passende understøtninger til bjælken).
Det er forbløffende, at den der bjælke ikke har en synlig nedbøjning. Jeg ville nok udskifte den til en stålbjælke, før jeg investerede en større pengesum i noget ovenpå dette. Er man nogenlunde handy, er det jo ikke specielt svært at gøre arbejdet (forudsat at der er passende underlag til bjælken).
Havde regnet på fladjern typ 10-15mm, som sættes på siderne af træbjælken. Det føles som en enklere og billigere løsning.
Ifølge Svenskt træ dimensionering med tungt bjælkelag klinkers etc.
115x495mm med udnyttelsesgrad 69%
4800mm er det hele strækningen eller frem til skærmvæg?
Hvor fandt du det værktøj? Ledte rundt men fandt kun dimensionering for kontinuerlige c/c afstande
Det er forbløffende, at den der bjælke ikke har en synlig nedbøjning. Jeg ville nok skifte den til en stålbjælke, før jeg investerede en større sum penge i noget ovenpå dette. Er man nogenlunde handy, er det jo ikke specielt svært at lave arbejdet (forudsat at der er passende understøtninger for bjælken).
Der er en nedbøjning, typisk 1,5cm, men lidt svært at se præcist, da bjælken ikke har eksakte mål.
Selvfølgelig kan den skiftes, vi lagde en heb160 ind i et andet rum (som ikke har badeværelse ovenpå), så jeg ved hvordan, men det er lettere og billigere, hvis det ikke er nødvendigt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.