Hej,

Jeg er begyndt at udtynde indendørstaket for senere at kunne sætte gips op og undrer mig nu, om det måske er for spinkelt til det tunge gipstak. Jeg vil ikke have et hængende loft eller andre problemer i fremtiden.

Info:
Huset er bygget i 50'erne.
Spær har cc120 og underlaget er lavet af rupræst 22mm.
Under dette har jeg lagt 22x70 til elinstallation og derefter udtyndet med ruplan 22x70 med cc30. Jeg tænkte at bruge 90x240 gips.

Jeg ved (nu), at normen er 28x70 med cc30, men for at spare lofthøjde ville jeg, hvis muligt, beholde 22x70.

Hvad tror I, er det ok, eller skal jeg skifte til 28x70?

Mvh

Spiller 6mm nogen rolle i loftshøjde?
Ganske vist så virker 22x70 også godt...

Sikkert 6mm er ikke meget men hvis man lægger alle disse små "besparingar" sammen så bliver det en del.

steffner sagde:
Hej,

Jeg har påbegyndt glesning af loftet for senere at kunne sætte gips og undrer mig nu, om det måske er for svagt til det tunge gipsloft. Vil ikke have hængende loft eller andre problemer i fremtiden.

Info:
Huset er bygget i 50'erne.
Tagspærene har cc120 og undertaget er af råspont 22mm.
Under dette har jeg salet med 22x70 for elinstallationer, derefter gleset med råplan 22x70 med cc30. Tænkte bruge 90x240 gips.

Jeg ved (nu), at normen er 28x70 med cc30, men for at spare lofthøjde vil jeg om muligt gerne beholde 22x70.

Hvad tror I, er det okay, eller skal jeg skifte til 28x70?

Mvh
Det mest praktiske ville vel have været at glese med 28/70 mod råsponten og trukket elektriciteten i glesen og dermed sparet 16mm i lofthøjde. Sagen er, at det gør ingen forskel, om du har 22 eller 28 på nuværende tidspunkt, da den er sat i salningen, som er 22/70. Det er jo stadig den, der skal bære hele loftet. Men den ligger jo mod en råspont, så har du bare sømmet den ordentligt, kan du jo sætte 28/70 mod salningen, så er du jo i mål. Dog 6mm fattigere.

22-glesen er skruet i to rum så jeg vil helst ikke rive ned og køre med 28.

Kan tilføjes at jeg har sat klodser mellem spær mod råsponten for at styrke op.

Salningen med 22mm er skruet tværs med spær så den påvirker ikke holdbarheden negativt. Salningen vil jeg have fordi der kommer til at gå sygt mange rør i loftet hvilket ville gøre glesen til en schweizerost.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.