Hvad gør jeg forkert? Har købt en håndvask i glas på en konkursauktion, men de medfølgende ekspansionsbolte, der skal holde konsollerne, virker for korte. Konsollerne er så tykke, at det ikke er muligt at få på skruen. Med håndvasken følger kun en instruktion om, hvordan delene skal monteres, ingen øvrige tips. Ekspansionsboltene har ingen flange, der forhindrer dem i at synke for langt ind i hullet. Er det så vigtigt, at hullet bores på millimeteren med den rette dybde? Jeg har forsøgt at trække ekspansionsbolten lidt ud ved at dreje på møtrikken i håb om, at den fastgøres, så jeg har tilstrækkeligt mange millimeter skrue til at få på møtrikken, men det går ikke, den ryger tilbage ind i væggen. Alligevel kan jeg ikke få den ud af hullet igen. Hvordan gør man?

Hvad er væggen lavet af for et materiale?

Flisebelagt beton. Så jeg har lavet hullerne (besværligt at bore gennem flisebiten men det gik) og de er lige så dybe som expanderen.

Nej, disse typer af expander plejer kun at have en mindste dybde, man skal bore. De fastgøres ved at man skruer på møtrikken, indtil de begynder at trække sig ud af hullet og flangerne rammer betonen. Det kan være, at hullet er blevet lidt for stort, så hvis du kan få expanderen ud, kan du bøje flangerne lidt ud og så sætte den tilbage igen. Men det, du først kan prøve, er at skrue møtrikken i bunden og se, om expanderen sætter sig fast.

Tak for tipset, vil prøve det nu!

Det virkede. "Hæft fast" var ordet, det gjorde den nu. Problemet var, at eftersom jeg ikke havde placeret borehullerne præcist på millimeteren, og eftersom hullerne i konsollen ikke var aflange, måtte jeg tidligere trykke lidt på ekspanderne for at få konsollen på plads, hvilket gjorde, at de gled ind i væggen igen. Men nu havde de hæftet fast, så nu gik det! Tak endnu en gang for hjælpen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.