Ja, eller hvad hedder det? Plade som sidder i overgangen mellem facade og terrasse (med gummidug). Hvordan skal den monteres mod facaden og på hvilket tidspunkt? Og hvad kaldes den?

Riutat konstruktionen med (fra højre) syld og regel, asfaltplade, sømliste og panel. Rød er en tænkelig placering af pladen. Findes der andre?
Diagram over ny konstruktionsdetalje med placering af plade i overgang mellem facade og terrasse, viser forskellige materialelag og foreslået pladeplacering i rødt.

Til højre fodplade på det gamle hus med påklæbet dug ovenpå. Huset er planke med panel uden luftspalte.

Til venstre den nye konstruktion.
Trækonstruktion ved overgang mellem facade og terrasse med gummidug viser placering af fodplade og panel. Mulig placering af blik ses i rød markering.

Rickard.
Noget navn finder du nok ikke på den variant, da sådan plade ikke bør eksistere i en ny konstruktion. I dag laver man altid opbukket i tætningsmaterialet, og plade anvendes kun mellem panelet og tætningslaget på væggen, hvis det af en eller anden grund er nødvendigt.

I dit tilfælde handler det vel om at gøre det så tæt som muligt, og da kan en specialplade sammen med lim og fugemasse måske være tilstrækkelig, hvis det ikke er alt for udsat.

Jeg har leget med tanken om at klistre en strimmel over samlingen mellem terrasse og væg. Men en plade føles lidt mere holdbar, hvis ikke andet oven på strimlen.

Det eksisterende tætningslag fortsætter lige nu under syllen, det var sådan i den konstruktion, jeg nu laver om.

Senest redigeret:
Din konstruktion er ikke egnet, hvis det indebærer at brænde tætningslaget mod pladen. Dette har man prøvet for 20-30 år siden, og det holder ikke tæt over tid.
Du bør gå op med pappen 200mm bag panelet.

Jeg har leget med tanken om at klistre en remse over samlingen mellem terrasse og væg. Men en plade føles lidt mere holdbar, om ikke andet over remsen.

Det eksisterende tætningslag fortsætter lige nu under syllen, sådan var det i den konstruktion, jeg nu laver om.

I en rig fremtid forestiller jeg mig at udskifte trædækket med sten, og så må man erstatte tætningslaget uanset hvad. Jeg tror, det er omkring 25 år gammelt i dag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.