Må man flytte eller modificere en bærende væg uden at søge nogle tilladelser? Skal man anmelde på nogen måde og skal det inspiceres af nogen?

Vi kommer ikke til at gøre det selv, men en bekendt, der har renoveret og bygget til flere huse, skal gøre det. Er bare lidt usikker på papirarbejdet og vil gøre det rigtigt.

Konstruktionen, det drejer sig om, er en badeværelsesvæg på overetagen. Væggen, alternativt en del af den, skal flyttes ca. 30 cm.

Her er en plantegning, hvis det hjælper. Jeg har markeret den aktuelle væg, og tanken er at flytte ca. 2m af den (i midten) ca. 30 cm ind mod rummet.

• Planskisse af hus, seks forskellige sektioner vises. En væg er markeret i blå, angiver den del, der skal flyttes mod midten af rummet.
For at foretage indgreb i bærende konstruktioner kræves byggetilladelse. Spørg kommunen, hvordan den skal se ud for sådan en opgave. Det er sandsynligt, at de vil have dig til at fremlægge en slags kontrolplan - men kommunen selv vil ikke inspicere.

Men skal du virkelig pille ved noget bærende her? Det der er støttebensvæggen, ikke sandt? Kunne du ikke flytte væggen, men lade selve støttebenene blive stående, hvor de står?

Hmm, eftersom jeg ikke personligt skal udføre indgrebet, taler du græsk til mig ;-)

Hvis det er som du siger, kan støttebenene sikkert blive stående. Det er en sektion på cirka 2 meter i midten af væggen, der skal flyttes, ikke hele væggen.

Ja, støttebenene går vertikalt mellem loftsbjælkelaget og overrammen (den skrånende del) af spærret. De er en del af spærrene og dermed bærende. De kan se lidt forskellige ud - hos os består hvert støtteben af to meget grove planker, der er sømmet på hver sin side af bjælken og overrammen, men vores hus er sandsynligvis lidt yngre end jeres.
Væggen, der adskiller skunkeværelset (rummet helt yderst under skråtaget) er oftest sømmet mod støttebenene, og det er derfor jeg kalder den støttebensvæg, men konstruktionerne kan variere - på nogle huse mangler visse støtteben, og for en tid siden havde vi en tråd her, hvor hele væggen bestod af grov plank og det ikke var muligt at skelne nogle åbenlyse støtteben.

Så lidt tricky kan det være. Men hvis du får en tømrer/bygningsarbejder med lidt erfaring med gamle huse til at kigge på det, kan han/hun sikkert se, hvordan det forholder sig.

• Synes
aish
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.