Jeg laver en tilbygning, hvor der først er et lag lecablokke, inden trækonstruktionen kommer. Det er primært en kælder/garage, selvom 4 meter af den aktuelle væg vil være et almindeligt rum.
Min konstruktør har tegnet en smal lecablok med isoleringen på indersiden. Jeg synes, den virker lidt kompleks med særlige materialevalg, luftspalter osv.
Kan man i stedet gøre, som jeg tænker, ved bare at sætte en plade celleplast på ydersiden og lade indersiden være, som den er? Bare at man maler den bagefter? Så forestiller jeg mig en Leca murblok 25 cm bred, der er vendt på hovedet, i stedet for originalen på 16 cm (findes den bredde overhovedet?).
Fordelen ifølge mig er, at det føles bedre med en mere robust blok nederst (hus i to etager), bedre med hensyn til fugt at have isoleringen på ydersiden, lettere at bygge og eventuelt lettere at pudse, da samlingen mellem kantelement og leca forsvinder.
Konstruktøren har ikke alle fakta om huset. Han kender belastninger og så videre, og i mit tilfælde skifter jeg fra ukendte 16 cm til bredere 25 cm, hvilket næppe kan have negativ indflydelse på bæringsevnen.
Tilbage er så spørgsmålet om varme/fugt. Hvis jeg skal spekulere (har ingen kontakt med konstruktøren) så troede konstruktøren, at jeg ville have det mere som et opholdsrum end garage/lagerrum, og at man så ikke ønsker en lecamur nederst, men i stedet gips hele vejen. Der er jo også tegnet et eller andet indvendigt gulv, som tyder på det.
Fugt vil man vel altid stoppe med isolering på ydersiden, så jeg synes min konstruktion er bedre. Det er jo sådan, det gøres ved kældervægge, bare med pordrän i stedet for cellplast, fordi det er under jord.
Jeg bliver mere og mere overbevist af mig selv, når jeg skriver Men nogen må gerne modsige eller give mig ret!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.