Vi vil fjerne væggen mellem køkkenet og et soveværelse i vores hus og i stedet sætte en ny væg op, så køkkenet bliver større og soveværelset mindre. Men på tegningerne er der en mærkelig "søjle", som lyder ret hul, når man banker på den.

Den følger ikke væggen, og jeg ved ikke, om den er "bærende" eller om den er der, fordi overetagen kan indrettes, og de havde tænkt, at et fremtidigt afløb skal ned i kælderen derigennem. Hvis man kigger på tegningen, er den præcis oven over et sted i kælderen, hvor der findes et afløbsrør, som ikke bruges.

Tror I, at den "søjle" er unødvendig for husets struktur, da vi ikke har planer om at have et badeværelse deroppe under alle omstændigheder?

• Bygningsplan med markerede områder for mulig vægfjernelse mellem køkkenet og soveværelset, og angivet position af pelare tæt på afløbsrør.
  • Synes
denlillahuset
  • Laddar…
BirgitS
Går ikke frailuften fra køkkenet (imkanalen) og stuen op til taget der? De der streger lige under det indrammede kan være en ventilationskanal.

BirgitS BirgitS sagde:
Går ikke udsugningen fra køkkenet (imkanalen) og stuen op til taget der?
De der streger lige under det indrammede kan være en ventilationskanal.
Jeg tror ikke det, der er en udsugningsventil i kælderen også, men jeg kan se, at den går direkte ind i skorstenen, og på loftet kommer "søjlen" ikke op, uden på loftet ser jeg kun en skorsten. Hvad jeg ved, går al ventilation ind i skorstenen, hvis det overhovedet er muligt..

"Pelaren" er nok en skakt for vand og afløb fra et tænkt badeværelse på overetagen. Den har ingen bærende funktion. Det er dog klogt at åbne skakten forsigtigt, før I begynder at rive. Ventilationen fra køkkenet ligger nok i forbindelse med komfuret.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Ved du i hvilken retning elementerne i bjælkelaget mellem indgangsplan og overetagen ligger lige oven over køkkenet? Hvis du har adgang til skunkrum, kan det være muligt at se der.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.