Halløj!

Jeg har et køkken (andelsbolig) som er i stort behov for renovering, og i forbindelse med det håbede jeg at kunne forbedre plantegningen. Døråbningen fra gangen er placeret således, at man ikke kan have en hel række borde med standarddybde langs nogen af væggene, hvilket gør det meget svær at møblere, og den nuværende indretning føles meget trang. Efter at have overvejet forskellige mulige løsninger, er jeg kommet frem til, at det bedste ville være at flytte døråbningen cirka en decimeter til højre for at kunne bruge hele den venstre væg til borde og skabe, med den anden side mere eller mindre tom.

Ifølge tegningerne, jeg har fundet hos kommunen, er væggen i spørgsmål en såkaldt "plattvägg", men som jeg forstår det, kan det stadig være en bærende væg afhængigt af hvordan loftsbjælker o.s.v. ligger – desværre fandtes der ingen konstruktionsplaner for huset hos kommunen.

Jeg har været i kontakt med foreningen, og de mente, at jeg burde kontakte en bygningsingeniør for at få en udtalelse, der siger, at det ikke er noget problem at flytte døråbningen. Jeg havde kontakt med en fra ingeniørfirmaet, men efter at jeg missede en mail, hvor han foreslog et teams-møde samme eftermiddag, svarer han ikke på mine mails længere, så alt er gået lidt i stå. Hvor stort indgreb er det her egentlig? Behøver jeg hjælp fra en anden bygningsingeniør (hvor finder jeg en i så fald?), eller kan jeg bare gå videre med et byggefirma med et godt ry?

Jeg håber, nogen kan give lidt tips og råd, for jeg er ved at blive skør og vil bare komme videre!

• Døråbning i en hvid væg med en rød pil, der indikerer flytning. Hatte og jakker hænger ved siden af. Parketgulv og gardin til venstre.
  • Plantegning af køkken med omkredset område ved døråbning, der viser mulig ændring for bedre planløsning.
BirgitS
Det er en meget lille risiko for, at væggen med døren er bærende, i betragtning af at den tilslutter direkte til den bærende og lejlighedsskelvæggen til højre.

Eftersom vand, afløb og ventilation findes i væggen til højre, vil jeg foreslå, at du flytter døren den anden vej, så du kan have håndvask og kogeplade mod væggen, hvor vand, afløb og ventilation findes, selvom væggen har et knæk. Ellers får du en mere kompliceret og dermed dyrere trækning af vand, afløb og ventilation.

BirgitS BirgitS sagde:
Det er en meget lille risiko, at væggen med døren er bærende med tanke på, at den forbinder direkte til den bærende og lejlighedsskelvæggen til højre.

Eftersom vand, afløb og ventilation findes i væggen til højre, vil jeg foreslå, at du flytter døren den anden vej, så du kan have vask og kogeplade mod væggen, hvor vand, afløb og ventilation findes, selvom væggen har en knæk. Ellers får du en mere kompliceret og dermed dyrere installation af vand, afløb og ventilation.
Tak for svar! Indretningen nu er lidt anderledes fra originaltegningen, vask og opvaskemaskine findes langs den venstre væg, og emhætten er ikke forbundet til ventilationen – der er desuden et vindue, som kommer i vejen, hvis man skulle bygge langs højrevæggen. Derfor havde jeg tænkt mig at fokusere på den venstre væg :)

BirgitS
Okay, hvis vand og kloak allerede er omlagt, er det jo godt at udnytte det :)

Behøver du have dør??
Ellers er det jo enkelt at fjerne karmen, montere ”foder” som kan være gips med farve. Så burde du tjene nogle centimeter. Derefter bare lukke af på venstre side.
Påvirker ikke evt. bæreevne det mindste…

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.