Hej!

Har købt en lejlighed fra århundredeskiftet, som vi planlægger at renovere ret omfattende.
Blandt andet har vi tænkt os at flytte køkkenet til rummet, der ligger i forlængelse af stuen, og erstatte det gamle køkken med et soveværelse.
Det lille kink ved lejligheden er, at badeværelset er relativt lille, ca. 1,8x1,8 meter, hvor begge hjørner længst inde er lidt udbyggede på grund af ventilationsrør (eller hvad det nu kaldes), der går indeni. Vi har to idéer omkring, hvordan man kan bygge badeværelset ud, hvor den ene idé indebærer at udbygge det mod gangen. I det tilfælde skal døråbningen ind til rummet ved siden af (hvor det nye køkken er tænkt at være) flyttes længere til venstre på billedet. Er relativt sikker på, at den væg er bærende. Forstår, at man har brug for godkendelse og kvalitetsansvarlig og alt det der for at udføre det arbejde, men hvad ville arbejdet koste sådan ca.? Snakker vi 50 tkr eller typ 200 tkr? Eller endnu mere?
Jeg er ikke handy, så hvis I plejer at komme med svar eller tips, forklar gerne, som I ville gøre for en femårig haha.

For kendskab er jeg opmærksom på, at naboen ovenpå har lavet den samme type renovering (se billede nummer 2 af deres plantegning og den, vi har tænkt os at efterligne).

Håber jeg har forklaret tilstrækkeligt til, at I forstår mit spørgsmål!

Tak på forhånd!

• Plantegning af en lejlighed med køkken, bad, gang og flere rum. Markeringer viser potentielle ændringer i layout for en renovering.
  • Plantegning af lejlighed med to soveværelser, stue, køkken, badeværelse og gang. Tekst: "Principritning med reservation för avvikelser".
BirgitS
Velkommen til forummet!

Desværre er det ret umuligt at vurdere den slags omkostninger i forummet. Det afhænger jo af så meget, fx hvordan væggene er konstrueret. Da du har en nabo, der har gjort det samme, er det jo godt at spørge naboen.

• Synes
Johan456 og 3 andre
  • Laddar…
Jeg er enig med BirgitS. Omkostninger er svære at diskutere her. Jeg holder mig selv nøje fra at udtrykke meninger om det. Tegningen af jeres lejlighed er en ombygningstegning af moderne snit. For at kunne vurdere konsekvenserne af jeres idéer, har man brug for adgang til en originaltegning. Den tykke væg, hvor I vil flytte døren, er garanteret bærende, spørgsmålet er bare hvordan. Det kan få stor betydning for omkostningerne. Ofte brugte man stålbjælker som aflastning over døråbninger. Har I held kan det være et enkelt indgreb, har I uheld kan det blive meget omfattende. Nye rørforbindelser til køkkenet kan I trække gennem badeværelset, så det skal nok ikke være noget problem i sig selv. Kopier bare ikke den garderobeindretning, som naboen har i sit soveværelse. Det bliver ikke særligt hyggeligt.

• Synes
  • Haha
Johan456 og 3 andre
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Jeg er enig med BirgitS. Omkostninger er vanskelige at diskutere her. Selv er jeg meget forsigtig med at udtrykke meninger om det. Tegningen på jeres lejlighed er en ombygningsplan af moderne snit. For at kunne vurdere konsekvenserne af jeres idéer, har man brug for at have adgang til en originaltegning. Den tykke væg, hvor I vil flytte døren, er garanteret bærende, spørgsmålet er bare hvordan. Det kan få stor betydning for omkostningerne. Ofte brugte man stålbjælker som understøtning over døråbninger. Har I held kan det være et enkelt indgreb, har I uheld kan det blive meget omfattende. Nye rørforbindelser til køkkenet kan I trække via badeværelset, så det skal nok ikke være noget problem i sig selv. Kopier bare ikke det garderobeindretning som naboen har i sit soveværelse. Det bliver ikke særlig behageligt.
Tak begge for svar. Jeg forstår, at det er komplekst og derfor svært med en omkostningsvurdering. Tænkte egentlig mest, om det i det absolut billigste tilfælde alligevel ville koste flere hundrede tusinder, så kan vi jo afskrive den idé direkte, inden vi undersøger mere.

Huset er fra forrige århundredeskifte, og jeg har hentet alle byggetilladelser, der er tilgængelige fra Byggekontoret. Hvordan ser jeg på originaltegningen omkring det, du nævner om stålbjælker og understøtning? Er der en særlig tegning/skitse, jeg skal lede efter og uploade som billede her?

Igen, stor tak for at I tager jer tid til at svare.

Mvh,
Anton

Senest redigeret:
MrJay
Altså, det der med omkostninger er ekstremt svært at vurdere.. du kan have en familieven, der arbejder inden for byggeri, som gør arbejdet for 0kr (materiale ekskluderet) eller et grådigt firma, der gør det for 100kkr. Ifølge det jeg ser, vil jeg vurdere, at værdien af arbejdsmomentet ikke er værd mere end 20-30kkr, men du bør kontakte mindst tre firmaer, der kan kigge på det og anmode om tilbud. Derefter kan du danne dig en bedre vurdering af omkostningsbilledet.

MrJay MrJay sagde:
Altså, det der med omkostninger er ekstremt svært at vurdere... du kan have en familievensom arbejder inden for byggeri, som laver jobbet for 0kr (materiale ekskluderet) eller en grisk virksomhed, der laver det for 100kkr. Ifølge det, jeg ser, ville jeg vurdere, at værdien af arbejdstrinnet ikke er mere værd end 20-30kkr, men du bør få mindst tre virksomheder til at kigge på det og indhente tilbud. Derefter kan du danne dig en bedre vudering af omkostningsbilledet.
Tak for svar! Nej, har desværre ingen sådanne kontakter og besidder ikke kompetencen til at udføre noget af arbejdet selv. Men det lyder jo som om arbejdstrinnet ikke behøver at være så dyrt, som jeg havde frygtet, hvis man er heldig.

Er der nogen, der har et skøn på, hvor mange timer en bygningsingeniør/konstruktør behøver for at udregne en løsning, og cirka hvad de tager i timen? Jeg går ud fra, at der også er nogle omkostninger til SBK for ansøgningen samt for kontrolansvarlig. Hvad løber det cirka op til? Hvis disse omkostninger er lige så svære at vurdere som mine indledende spørgsmål, så beklager jeg på forhånd.

/ Anton

Begynd med en plantegning. Det er ikke sikkert, at der findes særlige konstruktionstegninger.

J justusandersson sagde:
Start med en plantegning. Det er ikke sikkert, at der er særlige konstruktionsplaner.
Her kommer originaltegningerne. Til orientering er lejligheden på anden etage, og det er den, man ser nederst til højre i billedet på planen. (De har ombygget trappeopgange og indgange til lejlighederne siden, som I vil bemærke).

Lidt sjovt, jeg har faktisk været inde i det hus, på hjørnet Kastellgatan - Risåsgatan i Kommendantsengen i Göteborg. Tegningerne er lidt uklare, når man forsøger at se detaljer, men jeg er ret sikker på, at åbningerne i de tykke vægge er murede hvælvinger. Skal man flytte åbningen, er det nok nemmest at forstærke den nye åbning med stålbjælker. Arrangementet kræver en ny konstruktionsplan og en dygtig murer. Det er nok værd at overveje et alternativ, der indebærer, at indgangen til køkkenet sker fra dagligstuen.

Haha, det kan man da se! Det er et meget smukt hus, synes jeg.
Okay, det lyder altså som om der kræves ret meget arbejde, hvis jeg forstår dig korrekt? Jeg vil prøve at få fat i den gamle lejlighedsejer ovenpå, som gjorde det samme arbejde i 2015, for at se, hvordan de gjorde. Kan man på nogen måde genbruge de beregninger, der blev lavet dengang? Eller bliver det en helt ny beregning, fordi lejligheden ligger en etage højere oppe?

Ja, det ene alternativ er jo at lukke åbningen helt og bare bruge dobbelt dørene fra stuen, hvis vi vil udvide badeværelset mod gangen. Alternativ 2 er at udvide badeværelset mod det ene soveværelse og lade indbygningen, hvor ventilationsledningerne går, bruges som en slags brusedeler. Men det smarteste virker jo at tage fra pladsen i den store gang i stedet for at gøre det ene soveværelse mindre for at udvide badeværelset.

Tak for svar igen!

/ Anton

J justusandersson sagde:
Lidt sjovt, jeg har faktisk været inde i det hus, på hjørnet Kastellgade - Risåsgade i Kommendantsängen i Göteborg. Tegningerne er lidt grødede, når man forsøger at se detaljer, men jeg er ret sikker på, at åbningerne i de tykke vægge er murede hvælvinger. Skal man flytte åbningen, er det nok nemmest at forstærke den nye åbning med stålbjælker. Arrangementet kræver en ny konstruktionsplan og en dygtig murer. Det er nok værd at overveje en alternativ løsning, som indebærer, at indgangen til køkkenet sker fra stuen.
Hej igen, tak for dine svar!
Kort spørgsmål igen bare. Du nævnte i dit første indlæg i tråden, at der kan være lettere og betydeligt sværere indgreb at lave i en bærende væg. Hvor befinder "murede hvælvinger" og forstærkning med stålbjælker sig på den skala?

/ Anton

Definitivt sværere.

Ikke svaret jeg ville have, men ikke så meget at gøre ved. Tak for din hjælp og ekspertise!
Hvad indebærer murade valv mere i praksis? Forsøgt at google, men finder intet tydeligt svar. Betyder det, at det er en murad murstensvæg? Eller er det beton, som væggen er opbygget af?

Senest redigeret:
MultiMan
Senest redigeret:
  • Synes
Renoveralgh
  • Laddar…
Tak for dette!
Det er i mit lekmannahoved, at jeg ikke helt forstår, hvorfor man skulle mure en hvælving i stedet for bare "almindeligt horisontalt", hvis det eneste formål er at fungere som en bærende væg. Eller er det kun over selve åbningen i væggen, at hvælvingen går?
I så fald, på hvilken måde påvirker det, hvis jeg laver en ny åbning i væggen og sikrer med fx en stålbjælke og så "bare" dækker den gamle åbning i væggen til?

/ Anton

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.