7,034 læst ·
20 svar
7k læst
20 svar
Flytte døråbning i bærende (?) væg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der er også lige hvælvinger, når man har sikret de nederste skifter med indlagte armeringsjern. Man murer normalt ikke et eksisterende hvælv til, men man dækker det bare. Hvis der er et hvælv, kan du ikke lave et nyt lige ved siden af. Ideen bag hvælvinger og murværk generelt er, at punktbelastninger ovenfra fordeles ud over en længere strækning. Murværk fungerer som skiver.
Tak!
Og hvordan kan jeg gå videre rent praktisk? Kan en konstruktør på nogen måde finde ud af, hvordan væggen er opbygget uden at åbne lidt i den? Vi får adgang til lejligheden først i oktober, og den nuværende ejer vil næppe være særlig tilfreds, hvis jeg foreslår det. Hun kan sikkert være behjælpelig med at lade en konstruktør inspicere væggen visuelt, men jeg antager, at der kræves mere end det for at være sikker?
Jeg har forsøgt at finde kontaktoplysninger til den gamle lejlighedsejer på etagen ovenover, som har lavet samme indgreb, men kan ikke finde nogen. Og foreningen kan heller ikke udlevere kontaktoplysninger pga. GDPR.
/ Anton
Og hvordan kan jeg gå videre rent praktisk? Kan en konstruktør på nogen måde finde ud af, hvordan væggen er opbygget uden at åbne lidt i den? Vi får adgang til lejligheden først i oktober, og den nuværende ejer vil næppe være særlig tilfreds, hvis jeg foreslår det. Hun kan sikkert være behjælpelig med at lade en konstruktør inspicere væggen visuelt, men jeg antager, at der kræves mere end det for at være sikker?
Jeg har forsøgt at finde kontaktoplysninger til den gamle lejlighedsejer på etagen ovenover, som har lavet samme indgreb, men kan ikke finde nogen. Og foreningen kan heller ikke udlevere kontaktoplysninger pga. GDPR.
/ Anton
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,808 indlæg
Hvorfor er der sådan panik? Har personligt svært ved at forstå tanken med at købe en lejlighed i en smuk ejendom fra århundredeskiftet, men så være helt optaget af at rive vægge ned, før man har haft mulighed for at opleve, hvordan det er. Vær som en kat, trods den korte levetid på omkring 15 år, så tager det flere år for en kat at bo sig ind og beslutte sig for, om den kan lide omgivelserne.
Flyt ind, bo lidt, I vil måske komme til at sætte pris på planløsningen, som den er. Ellers er der sikkert andre lejligheder af den type, I foretrækker. Hvis det ikke er en mulighed, er det bare at få en ekspert til at vurdere forholdene på stedet.
Flyt ind, bo lidt, I vil måske komme til at sætte pris på planløsningen, som den er. Ellers er der sikkert andre lejligheder af den type, I foretrækker. Hvis det ikke er en mulighed, er det bare at få en ekspert til at vurdere forholdene på stedet.
Det er vel ingen panik egentlig, men lejligheder fra århundredskiftet har jo desværre lidt mærkelige planløsninger ofte, og er desuden dyre, hvilket gør det umuligt at opfylde alle ens kriterier man har på forhånd.
I dette tilfælde måtte vi gå på kompromis med størrelsen på badeværelset, da vi købte lejligheden. Da vi venter familieforøgelse, føles det derfor ret vigtigt at kunne få plads til en vaskemaskine i lejligheden.
For at udbygge badeværelset på den mest hensigtsmæssige måde skal en døråbning i en bærende væg flyttes nogle meter for at tage plads fra den store hall. Mener ikke direkte, at det vil påvirke, hvordan lejligheden opleves eller føles, snarere at vi udnytter dens rum og størrelse bedre, hvis projektet er gennemførligt.
I dette tilfælde måtte vi gå på kompromis med størrelsen på badeværelset, da vi købte lejligheden. Da vi venter familieforøgelse, føles det derfor ret vigtigt at kunne få plads til en vaskemaskine i lejligheden.
For at udbygge badeværelset på den mest hensigtsmæssige måde skal en døråbning i en bærende væg flyttes nogle meter for at tage plads fra den store hall. Mener ikke direkte, at det vil påvirke, hvordan lejligheden opleves eller føles, snarere at vi udnytter dens rum og størrelse bedre, hvis projektet er gennemførligt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Tegningerne indeholder nok det, som en konstruktør behøver at vide. Personligt synes jeg ikke, at nytten ved at flytte døren svarer til omkostningerne og anstrengelserne. Brug indgangen via stuen. Så får I desuden mere plads til en god køkkenløsning. Den tid er forbi, hvor trafikken til køkkenet ikke skulle bemærkes. Et større badeværelse er meget vigtigere.
Klik her for at svare