Hej! Vi skal i denne uge få nøglerne til vores nye hus, og det bliver en del renovering. Det er en 1,5 plans villa fra 30'erne på en torpargrund. Jeg havde tænkt mig at flytte en væg, som med stor sandsynlighed er bærende, men da jeg i weekenden kiggede på grunden gennem ventilationsluger, var der en støttemur cirka på midten. Jeg er lidt usikker på, om væggen, jeg havde tænkt mig at flytte, står lige på denne støttemur. Er det muligt at flytte væggen 50-100 cm, eller skal jeg sørge for noget støtte mod jorden? Jeg forstår, at det kun bliver gætteri, da ingen mål/dimensioner er kendt, men hvad siger erfaringen?

S Segge sagde:
Hej! Vi skal i ugen få nøglerne til vores nye hus, og der bliver en hel del renovering. Det er en 1,5-plans villa fra 30'erne på torpargrund. Jeg havde tænkt mig at flytte en væg, som med største sandsynlighed er bærende, men da jeg i weekenden kiggede på grunden gennem ventilationslugerne, var der en støttemur cirka på midten. Jeg er mistænksom over, at væggen, jeg har tænkt på at flytte, står midt på denne støttemur. Kan det være muligt at flytte væggen 50-100 cm, eller skal jeg sørge for noget støtte mod jorden? Forstår, at det kun bliver gæt, da ingen mål/dimensioner er kendte, men hvad siger erfaringen?
Er det en hjertevæg, så er mit gæt, at du skal veksle af den væg, du vil flytte. Hvis du kan flytte væggen 50-100 cm uden afveksling, vil du sandsynligvis skulle sætte støtte under væggen, nede i grunden. Dog højst spekulative tanker. Der findes andet meget mere kyndigt folk herinde.

Nu begynder jeg at have revet færdig, bare til at løfte bundbrædderne. Var bekymret for at reglerne ovenpå var lavet efter samme princip, men efter at have bruset i savsmuld, ser der ikke ud til at være nogen samling, i det mindste ikke på væggen. Kraftigt regeltræ har de få kørt på, i gulvet er det ca. 75×200mm.
Endnu bredere i loftet, dog lidt lavere.
En tommestok måler en træbjælke fastgjort med søm og papir.
Trævæg med solidt regelvirke, omkring 75×200 mm, synligt efter fjernelse af blindbund under renovering. Ingen synlige samlinger på væggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.