Hej,

Jeg har en væg, jeg gerne vil forskyde eller flytte, rive dem ned, der er rødmarkerede, og bygge en ny op.
Er det noget, man kan/må gøre selv?
Hvis jeg kan gøre det selv, skal man tænke på noget specielt, da den er bærende?
Man kunne bygge den nye først og rive den gamle efter, tænker jeg?

Tegning af en bygning med rød markeret væg, foreslået til flytning eller nedrivning.

Røde cirkel markerer en L-formet væg på en bygningstegning, muligvis bærende, som overvejes at blive ændret eller fjernet.

det er jo umuligt at sige hverken eller baseret på de der billeder. Hvad er det for et hus? Overetage? Typen af spær osv osv osv.

Spørgsmålet er vel, om den er bærende.

Hvis det er i et hus du ejer, gør du, hvad du vil, selv. Er væggen bærende, skal du tage det med byggesagsmyndigheden, byggeanmeldelse. Du skal da redegøre for, hvilke konstruktionsberegninger der ligger til grund for ændringen. Dvs. du vil være nødt til at involvere en bygningsingeniør. Finder du den rette ingeniør, kan du få det både kontrolleret og nye konstruktions tegninger for typ 5000.

En bygn. ingeniør kan afgøre ret hurtigt, om væggen er bærende eller ej (jeg mistænker, at den ikke er bærende).

Hvis væggen er bærende, skal man evt. forstærke bjælkelaget over væggen, nogle gange er bjælker sammensat over en bærende væg, hvis man flytter væggen, er det ikke så godt.

• Synes
Kendo
  • Laddar…
Ok, tak for svar.
Får kald ind en bygningsingeniør helt enkelt.
Huset er i ét plan med kælder.

Hvis en indervæg i et etplanshus er bærende, er det i form af en hjertevæg, dvs. en væg, der går midt i huset på langs. Ingen sådan ses på tegningen, så dine rødt markerede vægge kan sandsynligvis rives og flyttes. Tagspærene er sandsynligvis af fagværkstype, og så er de fritbærende mellem ydervæggene. Dette kan man nemt konstatere, hvis der er en lem op til loftet. Så kan man støde på andre overraskelser, når man river vægge, f.eks. uventede elkanaler, så en vis forsigtighed anbefales. Fjern vægbeklædningen på den ene side først, så er det let at kontrollere.

• Synes
Kendo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.