Det begynder at blive tid til, at det slidte badeværelse får en makeover. Jeg planlægger selv at stå for nedrivningen, samt flytte bruseafløbet tættere på væggen, så det i fremtiden kan være inden for en foldebar brusevæg, og også bygge gips op på væggene, før et firma kommer for at flydespartle gulvet med fald samt lægge vådrumsmåtte på gulv og vægge.

At rive ned og gipse er jo ikke noget problem, men jeg sidder og tænker på, hvordan man løser flytningen af bruseafløbet. Der er et betongulv på 15-25 cm (ikke målt, så usikkert mål), og under badeværelset er der en indrettet kælder. Men hvis jeg bryder den nuværende støbejernsbrønd op og vil flytte den nærmere væggen, hvordan gør man så? Skal jeg bore et hul, der matcher rørets præcise størrelse, eller bryder man et større hul op og støber gulvet igen?

I øjeblikket er brønden 70 cm fra væggen, og jeg vil gerne have den ind til cirka 30-40 cm fra væggen, for det er vel ikke for tæt på væggen for et bruseafløb?

Er der nogen, der har gjort dette før, og som har nogle billeder/et indlæg med billeder at vise, hvordan jeg bedst går frem? Eller nogen, der kan beskrive det lidt mere i detalje, hvordan man griber det an for at flytte den nemmest?

Og hvordan gør jeg, hvor den gamle brønd var, når jeg skal støbe det hul igen, for loftet i kælderen er ikke helt fladt, så jeg ved ikke, hvordan jeg forsegler mellem loftet og pladen for at forhindre, at betonen strømmer ud og løber ned på kældergulvet.

Jeg vedhæfter 2 billeder, så I kan se, hvordan det ser ud nu. Det er vel meningen, at jeg udskifter hele stammen med nye rør fra både det lille toilet og badeværelset (det store toilet) og derefter forbinder de nye rør til støbejernsrørene nede i gulvet et sted.

Væg til væg bag bruserblanderen er der et lille toilet med toilet samt håndvask. Så alle afløbsstammer kommer ud nogenlunde samme sted i kælderen. Der vil jeg forsøge at få det lidt mindre klodset samt forsøge at få alt lidt tættere på væggen i kælderen, så det ikke optager så meget plads i det rum.

Jeg håber, I forstår, hvad jeg mener, ellers må I skrive, hvis I har brug for flere billeder eller information.

Brusegulv med en eksisterende gulvafløb, målebånd og en rød markering for den ønskede nye placering af afløbet tættere på væggen. Rørinstallation i en kælder med markerede afløbsrør til bruser, håndvask og toilet, samt en lampe i loftet.

Lej en betonghulmaskine og bor et nyt hul ovenfra, støb det nye brønd fast og træk nye rør i kælderen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.