Har planer om at flytte en ca 30 cm bærende stolpe (vægstump). Den står midt i en knap 3 m bred åbning. Stolpen er opbygget af 10 stk. 2x3 tommer reglar med 2 reglar i bredden. Dobbelt vægtykkelse altså. Der er bærende letvægtsbalk imellem og gulvbjælkelag, som støttes af bl.a. denne stolpe og øvrige længdegående vægge i huset.

Jeg tænkte at bygge en ny stolpe på siden, inden jeg river den eksisterende stolpe.
Spørgsmål:
- Kan jeg gøre dette uden stempel?
- Behøver konstruktionen løftes lidt for at få en lige så høj stolpe ind?
- Behøver konstruktionen løftes lidt for at kunne save den eksisterende stolpe af, eller klarer den nye stolpe og en simpel bajonetsav sagen?
- Noget andet jeg skal tænke på?
Taknemmelig for svar!

Ingen tips?

Jeg har kun flyttet lidt tyndere bærende stolper (typ 2x2"6). Den nye stolpe har jeg så gjort rigtig stram og bare slået på plads med en sledgehammer. Derefter har jeg fjernet den gamle stolpe. Også undgået at gøre dette om vinteren, når der kan være store snebelastninger. Gået fint.

Hvor meget vil du flytte stolpen? Det er vigtigt, at du fjerner overfladen og sørger for, at en ny stolpe ikke "mangler" nogen belastninger. Og så skal den naturligvis have et godt ophæng. Hvis der er nogen, der engang virkelig har beregnet på den stolpe, så skal det være en ordentlig belastning, den skal bære... Alternativt er det en gør-det-selv-person, som sædvanlig har overdimensioneret kraftigt.

Hej! Den skal flyttes knap en meter. Samtidig vil jeg for en sikkerheds skyld styrke op med 2 nye vægsektioner med hver den samme bærkraft som den eksisterende stolpe. I dag er der to åbninger, hvor den eksisterende stolpe står i midten. Tanken er, at der skal blive EN åbning i stedet.

Det vigtigste er jo, at du forstår hvordan (at) underlaget samt fastgørelsen opad klarer at optage lasten.

Er det en gulvbjælke, har den noget understøtning under sig på det oprindelige sted, hvordan ser det ud på din nye placering, samlinger i bjælkelag, forlænger du løftestangen osv. Det samme opad.

peternicklas
Hvad ligger der på stolpen, det måske findes en samling som den holder oppe?

Jeps. Jeg må kontrollere det ved at rive vægbeklædningen op mod loftet, så at stolpens møde med den bærende konstruktion blotlægges.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.