Er i gang med at renovere et badeværelse og overvejer at flytte badeværelset, så det ender på to forskellige fundamenter, krybekælder og støbt plade. Hvordan løser jeg det, så tætning, flydespartel og klinker ikke revner? Kan man lægge en plade under flydespartlen?

S
træls hvor meget har du at arbejde på?
hvor højt kan du lave gulvet?

Støbt pladen formoder jeg ligger 5-10 cm lavere end krybekælderen. Så den skal hæves. Her overvejede jeg celleplast under flydespartlen. Krybekælderen ønsker jeg at hæve mindst muligt, da jeg allerede i dag har lav loftshøjde (214 cm)

S
jeg vil helst støbe kage, der er dubbet

Gør som SBH skrev men først sænker du krybekælderen ved vådrummet så den ligger på samme niveau som pladen eller lavere.
Ingen ide at gamble, det handler om meget, både om penge og bevægelser i de forskellige fundamenter!

I detalje, hvad indebærer det at støbe en dubbet kage? Armeret? Eller fastgjort med "noget" i den eksisterende grund? Hvad vurderer du er den mindst mulige højde på denne konstruktion?

Kan tilføje, at begge grunde er fra -91, så hvis det ikke allerede har sat sig,

Henrik Eriksson sagde:
I detalje, hvad indebærer støbning af dubbet kage? Armeret? Eller fastgjort med "noget" i eksisterende grund? Hvad anslår nu er mindste mulige højde på denne konstruktion?

Kan tilføje, at begge grundene er fra -91, så har det ikke allerede sat sig,
Jeg tror du må forudsætte, at du vil få små bevægelser mellem grundene. Det vil påvirke både gulv og vægge.

Jeg ved ikke, hvad en dubbet kage er. Men jeg har hørt, at hvis man flydespartler ca. 25mm med armering (då ordentligt armeringsnet, med typ 5mm tråde). Så skal en sådan kage blive selvbærende, den kan man endda have på et svigtende bræddegulv. Hvis du får kraftige bevægelser, vil det sprække uanset, hvordan du gør. Hvis f.eks. krybekælderen synker 5mm. Så hjælper selvfølgelig intet. Bortset måske fra en rigtig selvbærende betonplade. Men så taler vi om 10 - 20 cm tykkelse, urealistisk.

S
ned borede armeringsjern, armeringsnet og en god beton. og så håbe på, at revnen aldrig kommer.
men normalt vil man ikke have to plader sådan der

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.