Hej,
Vi har planer om at begynde at renovere et soveværelse på førstesalen.
Huset er fra slutningen af 40'erne, så huset er ikke nyt.
Jeg mærkede, at gulvet ikke er helt lige i det rum, men tjekkede hurtigt med laser i dag, og det hælder op til 3-4 cm på det højeste. Heldigvis ligger døren på det højeste punkt. Jeg overvejer at helt eller delvist flydespartle gulvet for at få det jævnt.
Jeg spekulerer på, om jeg kan lægge hård celplast eller gips på de laveste punkter for at udfylde rummet og derefter flydespartle over det op til det højeste punkt, eller flydespartle 5 mm selv over det højeste punkt, så der er flydespartel over hele rummet.
Det føles som om 30-40 mm flydespartel på de laveste punkter kan blive tungt for en trækonstruktion.
Har du undersøgt hvorfor gulvet hælder så meget?
Jeg tænker, at hvis det er en igangværende sætning, er det jo trist at forsøge at gøre gulvet vandret bare for at opdage, at det hælder igen om 2 år. Har nogen fjernet en væg på etagen nedenunder, som burde have været der?
Der var en anden tråd for nylig, hvor nogen er ret vred fordi en tidligere ejer har flydespartlet et trægulv. Det er meget svært at fjerne det.
Det kan være svært at flydespartle trægulve uden at spartlen løber ned, der hvor det ikke skal være.
Gulvspånplade, masonitplader (3, 6 mm osv. tykke) og pap (1 mm tyk) er nok gode at bruge for at fylde op og jævne ud.
Nej, har ikke undersøgt så meget. Huset er gammelt, så det hører jo til det normale.
Stueetagen derimod føles ret ok, opleves ingen større niveauforskelle.
Målte ikke så nøje, så det kan være lidt overdrevet med 3-4 cm. Ved at det eksisterende gulv er lagt ret uprofessionelt, så det opleves lidt luftlommer under laminatet forskellige steder, hvilket også kan opbygge lidt.
Loftet i rummet nedenunder ser ikke ud til at svaje noget. Så det er svært at sige præcis, hvor meget niveauforskel der egentlig er. Det vil nok mærkes, når gulvet skal begynde at rives op.
Ved også, at der ligger forskellige lag af alt muligt under laminatet.