6,641 læst ·
2 svar
7k læst
2 svar
Flydespartel og armeringsnet - hvor meget spartel?
Har forstået, at hvis man flydespartler på gulvspån, skal man støbe armeringsnet i spartelmassen. Nu skal jeg ganske vist ikke have gulvvarme, men det antager jeg ikke har nogen betydning. Jeg sidder og regner på, hvor meget flydespartel der skal bruges og undrer mig over, hvor tykt et lag man skal lægge, og hvilket net der er at anbefale. Eftersom det er en mindre opgave at transportere byggematerialer til sommerhuset, er svar som "tilstrækkeligt" ikke noget, der hjælper mig.
Du skal have mindst 12 mm spartelmasse, der er beregnet til formålet. Nettet skal have en godstykkelse på mindst 2,5 mm, og maskerne skal være på 50-100 mm. Hvis det ikke drejer sig om badeværelser og overfladen ikke er for stor, kan du springe nettet over hos mange leverandører, for eksempel Maxit og Finja.
Det ser ud til at være svært at få fat i andre godstykkelser end 5 mm. Da jeg spurgte efter mindre, undrede de sig over, hvad jeg skulle bruge det til. Jeg forklarede, at det var til flydespartel på gulvspån i badeværelse, der skal flises. Beijermanden rystede på hovedet og sagde, at man aldrig bruger armeringsnet, når man flydespartler, og at Maxits fiberspartel er tilstrækkeligt.
Nu har jeg af en eller anden grund en smule større tillid til Jon_h her på forummet. Hvis der ikke findes andet end 5 mm, føles min tiltænkte tykkelse på 21 mm flydespartel (1,5 sække per kvm) en smule tynd. Eller er der ingen minimumsdækning, som man skal have over og under nettet?
Nu har jeg af en eller anden grund en smule større tillid til Jon_h her på forummet. Hvis der ikke findes andet end 5 mm, føles min tiltænkte tykkelse på 21 mm flydespartel (1,5 sække per kvm) en smule tynd. Eller er der ingen minimumsdækning, som man skal have over og under nettet?
Klik her for at svare