F
inspireret af en anden tråd tænkte jeg tage fat på mit andet mekgarage og endelig male gulvet.

Det er kælderen og det er støbt hvælving over. Der er dryppet lidt beton fra hvælvstøbningen og de kamme sliber jeg enkelt væk med vinkelsliber og en dismantslib fra Biltema.

Men jeg afvejede gulvet og indså, at jeg havde to irriterende lavpunkter på ca. 1-1,5 cm, så jeg overvejer at flyde hele gulvet. Men hvilket flydespartel skal man have, som bliver så hårdt, at det kan bruges som et fuldgyldigt garagegulv, lige så hårdt som beton?

Flydespartlede en mindre overflade i sommer med noget Biltema udendørsflyd, Litoliv eller Litoflex eller noget sådan, men det blev slet ikke så hårdt, som jeg havde tænkt mig. Porøs skidt, som gik i stykker, når man satte en knivspids i det.

Finja 520 industri, burde gøre susen.

• Synes
VWallin
  • Laddar…
L
At det smuldrede var nok fordi det ikke hæftede ordentligt i betonen, beton suger kraftigt, og hvis der er for meget af det, så hæfter flydemassen ikke, den ligger ovenpå, betonen skal være absolut ren, ingen skidt overhovedet og derefter primes to gange, måske tre, for at få et greb i betonen, så hæfter flydemassen nok også, men den må ikke være for tynd.

F
L Liteavvarje sagde:
Att det smulade sig berodde nok på at det ikke bed ordentligt i betongen, beton suger kraftigt og bliver det for meget af det så fæster ikke flydemassen, det ligger ovenpå, betoningen skal være absolut ren, ingen skidt overhovedet og så primes to gange måske tre for at få et greb ned i betonen, da bider nok flydemassen også, men må ikke være for tynd
Jeg er ganske sikker på at det var helt ok. Betonen var ren, støbt en måned tidligere. Primet inden et lag samt yderligere et lag med pensel direkte inden flydemassen. Flydemasse ca 5-8mm hvilket ikke skal være noget problem.

EDIT: http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/36-8342_man.pdf

L
Så har du lavet en rigtig runde, det som undrede mig var, at det smuldrede som du siger. Nu ved jeg ikke rigtig, måske ved nogen anden her, om betonen var for ny til primer eller sådan, for fugtig, det kan tage lang tid, inden fugten går ud, en tankevrider bare, ikke sikkert den er sand. Man smører primer, betonen er relativt ny fugtig, primer kan ikke suges op af betonen og bide der, det bliver et damptryk fra under, som presser op, så intet bider godt, dette er bare en hypotese og ikke noget jeg har oplevet ved flydning, kan ligge noget i det, knægten i Rusland kan ikke spørge.

F
L Liteavvarje sagde:
Då har du gjort ett riktigt varv , det som förundrade mig var att det smulade som du säger ,
nu vet jag inte riktig , kanske någon annan här vet , om betongen var för ny för primer eller så , för fuktig , det kan ta lång tid innan fukten går ur , en tankevurpa bara , inte säkert den är sann , man smörjer praimer , betongen är relativt ny fuktig , praimer kan inte sugas upp av betongen och bita där , det blir ett ångtryck från under som trycker upp så inget biter bra , detta är bara hypotes och inget som jag varit med om vid flytning , kan ligga något i det , grabben i ryssland kan inte fråga
Nej, betongen var inte för färsk. Primern sög in ordentligt och torkade på några minuter, därav några rundor till med primer.

Flytet biter i betongen men den är mjuk, åt helvete för mjuk att ha som målat golv. Jag skulle inte tveka att lägga tex garageklinker på den men den skulle inte funka som målad yta.

Skall prova en säck med det förslaget på Finja jag fick ovan. Alternativet är att bara fulslipa bort resterna från valvgjutningen. Resten av golvet är stålglättat med helikopter i samband med gjutning. Inte superfin yta direkt men duger för en halvtaskig golvfärg men då får jag leva med nivåskillnaderna.

Om jag flyter så hade jag tänkt att den skulle bli så pass bra att man inte behöver slipa den vilket jag tycker verkar rimligt, synpunkter på det?

Skulle 520 mod forventning ikke gøre jobbet, kan du altid toppe med 540 eller 560 ovenpå det.
Men det føles skørt overkill.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.