Jeg overvejede at have vandbåren gulvvarme og klinker på badeværelset. Hvad er egentlig fordelene ved flydespartel/gulvafretningsmasse sammenlignet med almindelig beton? Det er lettere at få det jævnt, da det flyder ud, og det tørrer på få døgn, men bortset fra det?
Badeværelset er ca. 10 kvadratmeter, og med gulvvarme og armering bliver lagtykkelsen op mod 5-6 cm, så det bliver jo ret mange tusindlapper for spartelmassen plus et ret stressende arbejde at blande og sprede det ud. Desuden har jeg aldrig flydespartlet så stort et område med hældning tidligere, så risikoen for at fejle med spartelmassen for 10.000:- og skulle skamme mig for hele forummet holder mig allerede vågen om natten...
Så, spørgsmålet er så; Er der nogle ulemper ved at støbe op med almindelig beton og glatte af med retskinne og pudsebræt, som man gjorde i gamle dage?
Badeværelset er ca. 10 kvadratmeter, og med gulvvarme og armering bliver lagtykkelsen op mod 5-6 cm, så det bliver jo ret mange tusindlapper for spartelmassen plus et ret stressende arbejde at blande og sprede det ud. Desuden har jeg aldrig flydespartlet så stort et område med hældning tidligere, så risikoen for at fejle med spartelmassen for 10.000:- og skulle skamme mig for hele forummet holder mig allerede vågen om natten...
Så, spørgsmålet er så; Er der nogle ulemper ved at støbe op med almindelig beton og glatte af med retskinne og pudsebræt, som man gjorde i gamle dage?
Jeg fik skældud her på forummet, da jeg ville have beton, men da handlede det om ca. 30mm, ikke 50-60.
(Så nu vil jeg prøve med flydespartel.)
Jeg ville også have det som overflade, men du skal jo have klinker.
Helt spontant synes jeg absolut, det burde fungere godt og være billigere.
Men hvem er jeg til at mene, der er jo folk her, som kan noget også
(Så nu vil jeg prøve med flydespartel.)
Jeg ville også have det som overflade, men du skal jo have klinker.
Helt spontant synes jeg absolut, det burde fungere godt og være billigere.
Men hvem er jeg til at mene, der er jo folk her, som kan noget også
Klart at du kan anvende beton ved den tykkelse, men armering kan være fornuftigt, som du nævner, og da taler jeg ikke om armering i tykkels som hønsenet. Gælder iøvrigt ved flydespartel også, men da kan man jo anvende en fiberspartel.
Flydespartel bruges netop for at få en færdig jævn overflade, og det er jo ikke lige så let med beton. Et badeværelse plejer jo at have et fald eller flere, og da plejer flydespartel at være at foretrække. Behøver ikke flydespartle alt samtidigt, går jo at dele op under flere støbninger.
Flydespartel bruges netop for at få en færdig jævn overflade, og det er jo ikke lige så let med beton. Et badeværelse plejer jo at have et fald eller flere, og da plejer flydespartel at være at foretrække. Behøver ikke flydespartle alt samtidigt, går jo at dele op under flere støbninger.
Der er også ret lang tørretid på flydebeton ved tykkere lag. Tallene på sækkene skal nok tages med et gran salt.7ender sagde:
Regn med 1 uge +2 dage/mm ved tykkelser 40-60 mm.
https://vpp.sbuf.se/Public/Documents/ProjectDocuments/74276456-b978-4e3c-bf17-c6de0398f7fe/FinalReport/SBUF 11427 Slutrapport_Fuktsäkerhet vid limning på lågalkalisk avjämning.pdf
Senest redigeret:
Klik her for at svare