Jeg sover helt ok. Jeg har “bare” støbt nogle m2 i går. På et sted sad der plastfarve på betonen før (som jeg tog væk). Jeg vil vente med resten, indtil jeg er sikker på det her.

Hvad mener du med 90% RF (relative luftfugtighed)? Er alle kældergulve dette? eller kan man have tørre gulve
 
Jeg talte med Mapei igen. Ifølge ham går det fint at bruge denne spartelmasse på en kældergulv. "Spartelmassen er vandskadestabil, hvilket betyder, at den tåler påskydende fugt, forudsat at man ikke anvender en tæt overflade, der indespærrer fugt i konstruktionen".

Jeg går efter det. Det bliver brede fuger. Derudover er der også en hel del overflade tilbage, som slet ikke skal spartles.
 
Der findes kældre med tørre gulve, absolut. Men det er ikke det mest almindelige. RF betyder relativ fugtighed. Google begrebet, hvis du vil vide, hvordan man regner med fugt.

Men det, det handler om her, er, at man får en vis tilførsel af vand nedefra hele tiden, og da har man en vis fugtighed i betonen, afhængigt af hvor dækket den er på oversiden. Hvad angår dækning af keramik, så bliver det meget tæt, trods fugerne. For eksempel, efter man har taget brusebad i et almindeligt badeværelse, tager det omkring tre måneder, før fugten bag fliserne er tørret op. Keramik lukker absolut fugt inde under fliserne, om end ikke helt og holdent.

At det er vandskadestabilt er ikke så relevant i denne sag.

Men jeg forstår ikke, hvordan Mapei kan vide, at du ikke havner over 90% RF i din kælder. Det kan de jo ikke have nogen anelse om. Har du fået dette på skrift da, eller tager du chancen?

Edit: hvis du vil, kan du PM'e navnet på fyren, du snakkede med, så kan jeg ringe til ham. Jeg synes, det lyder som om, du har talt med en sælger og ikke en tekniker.
 
jeg har fået det på skrift. Tjek din pm
Tak for hjælpen
Olivier
 
Nu har jeg snakket med fyren, du også talte med. Han sagde, at dette i praksis er en spartelmasse, der tåler op mod 100% RF, men det er ikke noget, de går ud og siger. De er simpelthen mere forsigtige end andre producenter med at sige, hvad deres produkt kan klare, af en eller anden grund. Men han var enig med mig i, at et klinkergulv bliver meget tæt, og at der er risiko for, at RF stiger en del over 90%, men han mente altså, at spartelmassen kan klare det.

Så det lyder altså som om, det ikke skal være noget problem.
 
Perferk. Så kører jeg på. Jeg har 30 m2 tilbage....
mange tak for hjælpen!
Olivier
 
Det var så lidt, jeg er jo interesseret i emnet.. Kør på du og held og lykke.
 
Hvordan er det gået? 2017 års længste trådlyft! @oderooy
 
Føles ikke som du vil få noget svar fra TS.
2011-04-14 seneste aktivitet.
 
@Stefan N ja jeg så det bagefter! Men men ts måske gled i våd flydemørtel så måske derfor personen forsvandt! Nej fy Marthin usch hvor modbydelig jeg er
 
  • Synes
  • Haha
Jonny Hylander og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.