51,637 læst ·
24 svar
52k læst
24 svar
flydespartel eller afretningsmasse
Side 1 af 2
Moderator
· Stockholm
· 57 826 indlæg
Tjek det med fugtbestandigheden nøje. Mange sparteltyper tåler ikke fugt.
Står der ikke, at den er fugtbestandig, kan du regne med, at den ikke er det.
Står der ikke, at den er fugtbestandig, kan du regne med, at den ikke er det.
Tænk på at flydespartel ikke altid bliver helt plant af sig selv. Billigere produkter skal du ofte hjælpe for at få det plant. Dvs. du kan få små irriterende forhøjninger, som gør det vanskeligt at lægge klinkerne korrekt bagefter.
Tak Martin,
Jeg vil være opmærksom på dette.
Hvad angår fugtbestandighed: Ifølge producenten er uniplan "fugtskadesikkert", hvilket betyder, at materialet kan tåle fugtbelastning, hvis det efterfølgende kan tørre ud. Hvad angår kældergulve, sagde han, at man skal være forsigtig med en vandtæt gulvbelægning. Klinker fungerer rigtig godt. (men det gælder vel for alle kældergulve.)
Hvad angår fugtbestandighed: Ifølge producenten er uniplan "fugtskadesikkert", hvilket betyder, at materialet kan tåle fugtbelastning, hvis det efterfølgende kan tørre ud. Hvad angår kældergulve, sagde han, at man skal være forsigtig med en vandtæt gulvbelægning. Klinker fungerer rigtig godt. (men det gælder vel for alle kældergulve.)
Hej,
jeg kørte de første 14 sække (i alt 350 kg) ind i dag. Det gik utroligt godt. Det var bare at hælde på og derefter hjælpe lidt med en murske.
Nu skal det tørre lidt, og så skal vi lægge klinker i morgen. Jeg håber, det når at tørre ud inden da.
jeg kørte de første 14 sække (i alt 350 kg) ind i dag. Det gik utroligt godt. Det var bare at hælde på og derefter hjælpe lidt med en murske.
Nu skal det tørre lidt, og så skal vi lægge klinker i morgen. Jeg håber, det når at tørre ud inden da.
Det gør faktisk ikke så stor forskel, om man har klinker eller en tæt måtte, hvad angår hvor meget fugt spartelmassen skal kunne klare. I begge tilfælde kan det nemt være 100% RF i spartelmassen. Jeg ville aldrig lægge en spartelmasse under klinker i en kælder, som ikke kunne tåle at ligge under en plastmåtte i en kælder, eller udendørs hvis det var nødvendigt..oderooy sagde:Tak Martin,
Hvad angår fugtbestandig: Ifølge producenten er uniplan "fugtskadesikker", hvilket betyder, at materialet kan tåle fugtbelastning, hvis det efterfølgende kan tørres ud. Hvad angår kældergulv, sagde han, at man skal være forsigtig med en vandtæt gulvbelægning. Klinker fungerer rigtig godt. (men det gælder vel for alle kældergulve.)
Med klinker og fuge tørrer det jo ud, ikk’ sandt?
Med plastgulv tørrer det ingenting.
Det gælder naturligvis om at have god varme og ventilation.
Cementbaseret spartelmasse klarer fugt velsagtens ikke meget værre end beton, eller?
Med plastgulv tørrer det ingenting.
Det gælder naturligvis om at have god varme og ventilation.
Cementbaseret spartelmasse klarer fugt velsagtens ikke meget værre end beton, eller?
Ja, det kommer til at fordampe en vis mængde fugt, kun fra fugerne, men i og med at der hele tiden tilføres fugt, kan RF meget vel ende tæt på 100%.oderooy sagde:
Og det er vel det, der er sagen, at ikke alle flydespartelmasser klarer fugt lige så godt som ren beton. Ren beton kan ligge i en sø i århundreder uden at der sker noget. Producenten af Uniplan sagde jo direkte, at spartelmassen ikke klarer for høj fugtighed. Hvis du absolut skal bruge en fugtfølsom spartelmasse, så sørg for for pokker for at få det skriftligt, at producenten påtager sig ansvaret for konstruktionen, så de står for udgifterne til at lave det hele om, hvis det går i vasken.
Åh, jeg så ikke, at du allerede havde flydespartlet.. Undskyld. Så ville jeg have været lidt mere forsigtig med, hvordan jeg udtrykte mig, for ikke at ødelægge din nattesøvn. Men snak med Mapei du, og bed dem skrive en mail eller noget.
Jeg læste netop produktbladet. Skal ikke lægges på betongulv med højere RF end 90%. Og fliserne hindrer udtørringen ganske meget sammenlignet med en åben betonoverflade, så RF stiger garanteret efter fliselægning. Det er svært at vurdere, så det bliver en satsning at undlade at anvende en helt fugttålende spartelmasse. Men nu hvor du allerede er begyndt, sørg som sagt for at få papir på dette, inden du arbejder videre.