Kan man klare at flyttspackle 10m2 selv ved at blande i spande, eller vil det tage for lang tid, så det hærder for hurtigt?

surris
J jacha sagde:
Kan man klare flytspackling af 10m2 selv ved at blande i spande, eller vil det tage for lang tid, så det hærder for hurtigt?
Selv bliver svært, men har du venner/familie til hjælp så.

surris surris sagde:
Selv bliver det besværligt, men har du venner/familie til hjælp så.
Jo men klarer man sig med en spand og en som blander? Eller skal man have en pumpe?

surris
J jacha sagde:
Jo men klarar man sig med en hink och en som blandar? Eller måste man ha en pump?
Det burde gå, afhænger af hvor meget I skal lægge på og om der er fald osv. Har man aldrig gjort det før, kan det blive lidt travlt.

MrJay
Til rum, der er op til 30 m², kan man blande spartelmassen og fordele den selv, mens rum, der er større end det, bør spartles med hjælp af en betonpumpbil.

* https://bolist.se/guide/flytspackling/

surris surris sagde:
Det burde kunne lade sig gøre, det afhænger af hvor meget I skal lægge på og om der er fald osv. Har man aldrig gjort det før, kan det blive lidt vanskeligt.
Skal være i en hal uden fald.

• Synes
surris
  • Laddar…
J jacha sagde:
Jo men klarar man sig med en hink och en som blandar? Eller måste man ha en pump?
Generelt set klarer du 10m2 nemt selv. Så afhænger det jo lidt af, hvor tykt du har tænkt dig at flyde? Jo tykkere, desto flere spande og blande, og risikoen for at det begynder at tørre nogle steder.
Personligt synes jeg det er lettere med 2-3 murerbaljer ad gangen. Bliver meget løben med en spand.

Klodsmajor Klodsmajor sagde:
Generelt set klarer du 10m2 let selv. Så styres det jo lidt af, hvor tyk du har tænkt dig at flyde? Jo tykkere, desto flere spande og blandinger, og risikoen for at det begynder at tørre visse steder.
Personligt synes jeg, det er lettere med 2-3 murskovler ad gangen. Bliver meget løben rundt med én skovl.
Er 25mm som skal flydes skal bare flyde ind gulvvarmesslanger i hall ovenpå eps-betong.

Gør det noget, hvis det begynder at hærde, mens man holder på?

J jacha sagde:
Er 25mm som skal flydes skal bare flyde ind gulvvarmeslanger i hallen ovenpå EPS-beton.

Gør det noget, hvis det begynder at stivne, mens man holder på?
Det når ikke at stivne meget på 10m2. Hav alt godt forberedt. God visp og tråg, nemt at måle vand. Bred tandspartel. Jeg plejer at have den på skaft for at nå godt. Tjek at varmekabel er godt fikseret, så det ikke flyder op nogen steder.

Da vi byggede til huset, flydespartlede vi vores badeværelse på ca. 13 kvm. Min partner blandede, og jeg hældte ud og jævnede. Vi havde to spande til spartel, hun blandede i den ene, og jeg hældte ud i den anden. Vi havde forberedt en spand, hvor vi havde målt op, så det var let at måle den rigtige mængde vand. Jeg mener, vi gjorde det hele på ca. to timer. Da alt var flydespartlet, var det passende at skrabe til de lokale fald omkring gulvafløbene.

Uanset om du skal flyde fald eller ej, anbefaler jeg niveaupinde, der sættes ret tæt, jeg satte mine med 0,5 m afstand, så der altid var en i nærheden af min 500 mm brede tandspartel.

Har man gjort det før, klarer man det sikkert selv, men jeg synes, det var rart at være to :)

For at lette arbejdet kan man:
* Bruge en stor tønde, 100l
* Bruge en tippbar tønde, ledet og med håndtag.
* Bruge piggroller for bedre udjævning
* Spikskor for at kunne gå i spartlet uden at forstyrre det.
* Spartelmasse med ekstra flydeevne (ofta dyrare)
* Opdele det i flere sektioner, f.eks. 2 for, 10m2 (jeg har gjort 40 m2 selv på den måde, ulempen er, at det bliver meget måling, rengøring og oprydning).
* Bruge spartelmasse med længere "åbningstid"

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.