Jeg skal give mig i kast med at flydespartle et gulv på omtrent 8 kvm. Har aldrig gjort det før, og det bliver et godt første projekt, eftersom jeg har tænkt mig at lægge platondug og cellplast ovenpå, så ingen ser det, hvis det ikke bliver godt
...
Under alle omstændigheder var jeg ude og kigge på lidt flydespartel i byggemarkedet og så noget, der blev kaldt flydeevne. Jeg spurgte i butikken, men personalet kunne ikke svare på, hvad det var for noget (tillidsvækkende!?!!?). Hvad er flydeevne for noget? Der stod noget om, at man har en ring på 30 i diameter på en plexiplade, der var en eller anden størrelse?!?!?!?!?
Jeg skal ikke spartle så højt, men det bliver nok 3 cm nogle steder, da gulvet er ret ujævnt efter opbrydningen
, under alle omstændigheder tror jeg, at jeg må flydespartle mere end én gang og undrer mig over, om jeg skal prime mellem flydespartlingerne, eller om det er nok at prime første gang mod betonen? Jeg undrer mig også, om jeg skal tørre flydespartlingen op med en byggedør, eller om det måske tørrer for hurtigt i så fald?
Under alle omstændigheder var jeg ude og kigge på lidt flydespartel i byggemarkedet og så noget, der blev kaldt flydeevne. Jeg spurgte i butikken, men personalet kunne ikke svare på, hvad det var for noget (tillidsvækkende!?!!?). Hvad er flydeevne for noget? Der stod noget om, at man har en ring på 30 i diameter på en plexiplade, der var en eller anden størrelse?!?!?!?!?
Jeg skal ikke spartle så højt, men det bliver nok 3 cm nogle steder, da gulvet er ret ujævnt efter opbrydningen
Flydeevne er en måde at, med en standardiseret målemetode, angive hvor "flydende" flydespartlen er. Sammenlign med at hælde en deciliter yoghurt hhv. en deciliter mælk på en plan overflade. Mælken har højere flydeevne og spreder sig derfor mere til en jævnere overflade.
Hvis du flydespartler i flere lag, skal du altid prime før hvert nyt lag. Primningen er bl.a. til for at forhindre, at vand suges væk fra det nylagte flydespartellag. Tænk også på, at lagene ikke må blive for tynde, og at når du har lagt et lag, skal det tørre i måske 12 timer, før du må prime på det.
Du må absolut ikke fyre op med en byggeluftblæser! Vandet i spartlen skal ikke fordampe, det skal binde sig kemisk i spartlen. Hvis vandet fordamper eller suges ned i underlaget, vil spartellaget få væsentligt forringede egenskaber.
Hvis du flydespartler i flere lag, skal du altid prime før hvert nyt lag. Primningen er bl.a. til for at forhindre, at vand suges væk fra det nylagte flydespartellag. Tænk også på, at lagene ikke må blive for tynde, og at når du har lagt et lag, skal det tørre i måske 12 timer, før du må prime på det.
Du må absolut ikke fyre op med en byggeluftblæser! Vandet i spartlen skal ikke fordampe, det skal binde sig kemisk i spartlen. Hvis vandet fordamper eller suges ned i underlaget, vil spartellaget få væsentligt forringede egenskaber.
Ardex, men dyrt. Køber man rigtig flyd bliver det kanon. Glem ikke at tætne i gulvvinkler, tærskler, ellers løber flydet væk. Der findes også højde pinde at lime på gulvet. Brug gerne bredt tandet spartel.
Med f.eks. Maxit 4360 kan du spartle op til 80 mm, men jeg tolker dig som at du har problemer med jordfugt i forbindelse med platonmattan? I så fald bliver det mere vanskeligt med valg af flydespartel, så tjek med leverandøren at det tåler den tilskydende fugt, eller støb det op i stedet.
.
Nja, ikke hvad jeg ved, men jeg overvejer følgende. Platton, isolering, el-gulvvarme, klinker. Og da det er et 70'er hus med plade på jord uden isolering/eller meget lidt isolering under pladen, så føles beskyttelsen med platton som en god ting...
Med almindelig beton mener du? Er det ikke sværere at få det jævnt og godt?
Senest redigeret:
Låner tråden lidt.
I taler om, hvor tykke lag man kan flyde maksimalt. Mit spørgsmål er, hvor tynde lag der er mulige?
Vil selv flyde 2 - 5 mm tykt lag i min hall. Er dette muligt?
Forresten, tænkte selv lægge uden gulvvarme pga at jeg har beboelse nedenunder. Dvs bjælkelaget holder nogenlunde temperatur. Nogen der har erfaring med dette, bliver det godt?
I taler om, hvor tykke lag man kan flyde maksimalt. Mit spørgsmål er, hvor tynde lag der er mulige?
Forresten, tænkte selv lægge uden gulvvarme pga at jeg har beboelse nedenunder. Dvs bjælkelaget holder nogenlunde temperatur. Nogen der har erfaring med dette, bliver det godt?
Maxit 4320: mindste tykkelse 4 mm ifølge databladet.bästedräng sagde:Låner tråden lidt.
Forresten, havde selv tænkt at lægge uden gulvvarme pga at jeg har boende nedenunder. Dvs bjælkelaget holder en god temperatur. Nogen der har erfaring med dette, bliver det godt?
Beboelse nedenunder eller ej påvirker ikke gulvets temperatur i nogen højere grad, hvad jeg har bemærket, hverken da vi boede på 3. sal i lejlighed eller på øverste etage i eget hus. Det der afgør det, er hvilket gulv du har. Hvor vi har egekstaveparket (60'ermodel med massive stave ca. 8 mm tykke, ikke dagens model som mere er finer på spånplade) er det aldrig særligt koldt på gulvet, men i badeværelset med klinkegulv er det altid koldt, begge rum ligger på øverste etage. Klinker, laminat = gulvvarme, men med tæppe er gulvvarme nærmest spildt tror jeg.bästedräng sagde:Låner tråden lidt.
I taler om, hvor tykke lag man maksimalt kan flyde. Mit spørgsmål er, hvor tynde lag, der er mulige?
Vil selv flyde 2 - 5 mm tykt lag i min hal. Er dette muligt?
Forresten, tænkte selv lægge uden gulvvarme pga at jeg har beboelse nedenunder. Dvs bjælkelaget holder en rimelig temperatur. Nogen der har erfaring med dette, bliver det godt?
Klik her for at svare