DET SYNS!!!!
Jeg har prøvet det i loftet. Når solen kom ind, så fyyyyy.....
Man skal lade der være en åbning mellem plader på ca 3-5 mm. Så fylder man med gipslim / en slags spartel og sliber. Belyst fugen med en kraftig halogen i vinkel / hold lampen tæt på gipspladen og belyst fugen, så den mindste mulige udposning ses. Så er det bare at udjævne med en fin spartel.
Tænk på at du skal have skruer langs hele samlingen og bruge alt undtagen almindeligt træ under samlingen. Træ bevæger sig meget. MDF meget mindre. Det virker. Nu revner samlingerne ikke.
Jeg har prøvet det i loftet. Når solen kom ind, så fyyyyy.....
Man skal lade der være en åbning mellem plader på ca 3-5 mm. Så fylder man med gipslim / en slags spartel og sliber. Belyst fugen med en kraftig halogen i vinkel / hold lampen tæt på gipspladen og belyst fugen, så den mindste mulige udposning ses. Så er det bare at udjævne med en fin spartel.
Tænk på at du skal have skruer langs hele samlingen og bruge alt undtagen almindeligt træ under samlingen. Træ bevæger sig meget. MDF meget mindre. Det virker. Nu revner samlingerne ikke.
Skal det være fagligt gjort, skal man affase kanterne og køre pladerne sammen, men sådan kan jo hobbysnedkerne holde på!Adam sagde:DET SYNS!!!!
Jeg har prøvet det i loftet. Når solen kom ind, så fyyyyy...
Man skal lade det være en åbning mellem pladerne på ca 3-5 mm. Så Fylder man med gipslim / slags en spartel og sliber. Belyst fugen med en kraftig halogen i vinkel / hold lampen tæt på gipsskiven og belyst skaren, så den mindste mulige udhulning ses. Så er det bare at jævne ud med en fin spartel.
Tænk på, at du skal have skruer langs hele fugen og bruge alt undtagen almindeligt træ under fugen. Træ bevæger sig meget. MDF meget mindre. Det fungerer. Nu sprækker fugerne ikke.
Moderator
· Stockholm
· 57 816 indlæg
Der findes ret klare instruktioner hos både danogips og gyproc på nettet.
Bla. så skal man ikke bruge fiberremsa, men pappersremsa. Tror det var noget med, at pappersremsan er meget stivere i alle retninger end fiberremsan.
Bla. så skal man ikke bruge fiberremsa, men pappersremsa. Tror det var noget med, at pappersremsan er meget stivere i alle retninger end fiberremsan.
For at sammensætte gips så brug metalremser på bagsiden. Sidder garanteret fast og det bliver pænt. Lærte knebet af en flisemurer, der altid gør sådan for at få et stabilt underlag til fliserne.
Pladeremse (kottlingsplåt hedder det) bag ved gipsfuge giver let en slasket fuge.
Brug et solidt stykke træ, evt. krydsfiner.
Glasfiberstrimmel er lettere at sætte, fordi den er selvklæbende, det er papirstrimlen ikke.
Men fugen bliver mindre tilbøjelig til at revne, hvis man bruger papirstrimlen, dvs. gipspladen er dækket med papir...
Desuden skal man altid lægge en strimmel i en fuge og spartle ud.
Hvis det gøres ordentligt, ses det ikke.
Skrå kanten på skåret kant på gipsplade laves for at få en jævnere kant, som er lettere at fjerne, men først og fremmest for at papiret ikke skal rejse sig, når man spartler.
Brug et solidt stykke træ, evt. krydsfiner.
Glasfiberstrimmel er lettere at sætte, fordi den er selvklæbende, det er papirstrimlen ikke.
Men fugen bliver mindre tilbøjelig til at revne, hvis man bruger papirstrimlen, dvs. gipspladen er dækket med papir...
Desuden skal man altid lægge en strimmel i en fuge og spartle ud.
Hvis det gøres ordentligt, ses det ikke.
Skrå kanten på skåret kant på gipsplade laves for at få en jævnere kant, som er lettere at fjerne, men først og fremmest for at papiret ikke skal rejse sig, når man spartler.
Klik her for at svare
