Hej... Har en lille overvejelse angående mit lille vaskerumsprojekt...

Jeg har en gulvafløb med en vandlås, hvor vaskemaskinernes vand løber ud (vedhæfter billede af modellen).... Og jeg skal til at lægge klinker rundt om det... Nu til spørgsmålet... Hvordan skal jeg gøre rundt om det?? Er det muligt at hæve en sådan apparat på nogen måde? Tætningslaget og klemringen har jo ikke noget at gøre med den der, de lander jo der, hvor de lander og påvirker ikke vandlåsen... Skal jeg hæve hele afløbet med tætningslag og klemring eller kun vandlåsen?

I øjeblikket er selve "afløbet" forsænket ca. 2-3 cm fra gulvet rundt omkring, og rundt om "afløbet" er der en ret stærk hældning på ca. 5 cm i alle retninger... (Se billede)

Håber I forstår...

Hvordan gør jeg for at få et godt og pænt resultat med fremtidige klinker?

Værdsætter alle tips... mvh

• Hvid plast vandlås model med håndtag på blå baggrund.
  • Gulvafløb med vandlås i vaskerumsgulv; synligt nedsænket og omgivet af hældning. Viser detaljeniveau for vurdering af fliseinstallation.
Hvordan mener du, at du bare kunne hæve vandlåsen? Jeg foreslår, at du flytter op afløbet til den rigtige højde, spartler/støber igen, tætner og lægger keramikken.

I teorien fungerer det at lægge klinker rundt om afløbet, som det ser ud nu, men så sættes ristens (klinkerrammen) højere, i niveau med resten af gulvet. Men man skal ikke have en så brat kant, når man skal forbinde tætningslaget til afløbet.

Jeg tænkte bare, om der fandtes en slags "muffe" til vandlåsen, som gør, at den kommer i niveau med gulvet, men selve brønden ligger på samme niveau... Så alt vand, der ikke går igennem vandlåsen, kan løbe "forbi" den... Men det var måske et opdigtet drømmescenario fra min side :)

Men til din idé... Hvordan går jeg bedst til værks for at støbe den op, og hvad har jeg brug for af materialer? Udover spartlen ;) Bliver tætningslaget på samme måde, som jeg har planlagt at gøre det? Altså brøndmanchet og tætningslag, med klemlisten... Eller bliver det en helt ny historie??

mvh...

Det er muligt, at der findes forhøjningsring, som gør, at du kan hæve brøndflangen, så du kan spartle op og få rimelig hældning på gulvet, men vandlåsen havner på samme niveau som tidligere. Hvilket næppe gør noget. Men er brønden ældre end 1990, så skal du skifte den under alle omstændigheder.

Skal du skifte brønden, så tilslutter du naturligvis tætningslaget præcis som vanligt.

Hmm måske er det nemmest at skifte hele lortet så... og spartle op når man alligevel river lortet ned...

Hvordan bytter man en sådan forresten :) Den nuværende er jo støbt i en plade.... !?

Man bilhammer den op med en bilhammer.

Aha det var så enkelt... Hmm... må lige tjekke om jeg finder nogle forhøjninger ellers blir jeg nødt til at bore da ;)

tusind tak for lynhurtige svar :)

Overvejelse, da jeg ikke kan reglerne; behøver man virkelig at skifte gulvafløbet fordi det er ældre end -90 hvis det f.eks. er et vaskerum som i sin helhed ikke vådrumsbehandles og betonunderlag?

Kommer an på, hvordan man ser det. Skal du have noget ud af en forsikring, bør du skifte, men hvis der er beton i hele rummet, er chancen for, at du får nogle vandskader, væsentligt minimal.

Skal man følge reglerne, tolker jeg dem sådan, at hvis det er et vaskerum, skal du have tætningsmiddel på gulvet, HVIS du har isolering under pladen. Har du ingen isolering, skal du heller ikke have tætningsmiddel, men det er nu, det bliver svært, for hvis man læser Byggkeramisk Råds regler:

"Reglerne gælder for funktion og anvendelse
af tætningssystemer på forskellige underlag, når kakel,
klinker eller mosaik skal udgøre overflade på gulv
og vægge i vådrum, såsom badeværelse og
bruserum i private boliger eller rum
med tilsvarende vandbelastning.
Reglerne anvendes også for gulv i toiletter
og for gulv i vaskerum samt for gulv i
rum med varmtvandsbeholder (ikke vådrum),
hvor tætningsmiddel trækkes op mindst 50 mm på
væg. (BBR 6:5331)
Både nybyggeri og renovering
omfattes af reglerne."

så tolker jeg det som, at har du ingen tætningsmiddel, behøver du ikke følge reglerne, hvilket også indebærer det der med at skifte afløb ældre end -90. Men det er forsikringsselskabets tolkning, der gælder, når det kommer til stykket, så det kan være en god idé at ringe og høre med dem først.

Det lyder besværligt det der... Nu er der jo ikke andet vand, der kommer ned i gulvafløbet udover vandet fra maskinerne, som går via rør direkte ned i vandslået... Så risikoen for vandskader er minimal, men man vil jo alligevel gøre det korrekt...

Hvad kan der ske, hvis man lægger en vandtæt belægning på en uisoleret plade ?? Jeg er ikke helt sikker på, om den er isoleret eller ej, tidligere ejer har støbt pladen.... Men plastmåtten, der sidder der nu, er jo en vandtæt belægning, så man må håbe, at tidligere ejer havde styr på, at man ikke skal lægge vandtæt belægning på en uisoleret plade... :(

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.