Hej,

Min flisebelægger har lige lagt køkkengulvet med 45*45 ligeafskårne fliser. Meget flotte fliser, hvis jeg selv skal sige det. ;D

Desværre ser det ud til, at han har fejlet lidt med fugerne.
Nogle steder er de 2mm og andre steder 5mm.
På nogle steder står flisekanten over næste flise kant med 2-3 mm.
Det skal vel ikke være sådan her?? ???

Arbejdet er 100% hvidt og der er skrevet kontrakt.
Dog står der ikke noget om, hvordan fugerne skal være, men ligeafskårne kanter skal indebære minimal fuge. I det mindste en jævn fuge over hele flisen.

Hvordan griber jeg det an? Hvad har jeg af muligheder??

/Mats

Hus AMA? Tolerancer??

Hvad indebærer disse?

/Mats

Buddha sagde:
Tal med fliselæggeren og sig, hvad du synes og tænker.
Måske er der store forskelle mellem fliserne, og derfor er det svært/umuligt at lægge dem helt perfekt. Nogle gange er der en forklaring, og nogle gange har fuskerne været i gang..

Hvis I ikke kan blive enige, må du klage med henvisning til Hus-AMA og de tolerancer, der er angivet der. Naturligvis forudsat, at han ikke holder sig inden for disse.
For at kunne henvise til Hus-AMA skal man have brugt koderne ved indkøb, ellers gælder de ikke. Dog kan man nok klare sig via praksis osv... Men i 9 ud af 10 tilfælde er fugerne altid lidt ujævne. Så er der selvfølgelig grænser for, hvad der er acceptabelt.

Præcis hvilke toleranceniveauer Hus-AMA har i fugesituationen ved jeg ikke, men tjek under MBE 2

Ok, tak for svarene.
Skal tale med ham i morgen tidlig.

Synes dog, at det er unødvendigt at hyre en håndværker, hvis fugen i 9 ud af 10 tilfælde bliver skæv.
Så kunne jeg selv have ødelagt gulvet meget billigere.
Købte trods alt marmorspik til ham, for at det skal sidde 100% lige. Preussisk lige!

Netop ja, MBE 2?? Hvad er dette, og hvor finder jeg info om det?

/Mats

mats99 sagde:
Ok, tak for svarene.
Skal tale med ham i morgen tidlig.

Synes dog, at det er unødvendigt at hyre en håndværker, hvis 9 ud af 10 gange fugen bliver skæv.
Så kunne jeg selv have ødelagt gulvet meget billigere.
Købte trods alt marmorsøm til ham, for at det skal sidde 100% lige. Preussisk lige!

Netop ja, MBE 2?? Hvad er dette, og hvor finder jeg information om det?

/Mats
Med skæve fuger mente jeg ikke helt skæv, men bare at de ikke er 100%, for det er mere eller mindre umuligt. Men de skal være sådan, at man ikke irriterer sig over det... MBE 2 er et kapitel i hus-ama. Det omhandler netop keramiske fliser på gulv. Tolerancerne burde stå i MBE-kapitlet som første punkt før MBE.1, og MBE 2 muligvis står det allerede under MB, men jeg tror det ligger under MBE. Tag din hus-ama og kig, eller bed nogen, der har den, om at kigge for dig. Desværre kan jeg ikke komme til den i dag, men på mandag, hvis ingen når det før, kan jeg måske finde tid til at tjekke tolerancerne...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.